View Single Post
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Når jeg snakker om altruisme refererer jeg ikke til naturbestemte tilbøyeligheter, men til den moralske koden som sier at det er høyverdig av individet å ofre sine egne verdier for andre.
Vis hele sitatet...
Vel, da kan man trygt si at du har endret innfallsvinkel i løpet av diskusjonen, for du var i starten helt enig i at moral er et produkt av menneskets evolusjon, og dermed biologi, men mente derimot at altruisme ikke kan være en mekanisme favorisert av naturlig seleksjon, og at dette medførte at moral må være objektiv og egoistisk.

Så jeg kan ikke annet enn å påpeke at det virker veldig som at du nå har gått bort fra at moral er et resultat av menneskets biologi fordi det ikke passet de konklusjonene du i utgangspunktet hadde trukket på bakgrunn av nettopp dette. Da er det naturlig for meg at konklusjonen raser med resonnementet.

Sitat av Bobo Dioulasso
Det kan se ut som om mye av uenigheten vår ligger her, samt at vi ser annerledes på forholdet mellom gener og individ.
Vis hele sitatet...
Da foreslår jeg at du leser litt om temaet, for at evolusjon er gensentrisk ble mer eller mindre fastslått av Richard Dawkins for ganske nøyaktig 30 år siden. Velkommen til det tjueførste århundre.