View Single Post
Du Lilje du Lilje

Sitat av Lilje Vis innlegg
Kanskje ikke ikke TM vil ha noen moralpreken, men det må være rom for andres synspunkter. Jeg ønsker ikke å moralisere for noen.

Jeg vil bare påpeke en et par ting som jeg blir oppmerksom på.
Vis hele sitatet...
Du ønsker ikke å moralisere nei, det du ønsker er å leke hobby psykiater. Spy ut meninger blandet med litt vage faglige uttrykk, ofte litt galt brukt, for å hylle det hele inn i et tykt nok røykteppe til at du slipper unna.

Sitat av Lilje Vis innlegg
Det virker på meg som om Tm kanskje ikke helt er oppmerksom på det upassende aspektet ved denne tanken. Jeg tror kanskje Ts mangler innsikt i en del "sosiale koder" og det er kanskje ikke hans skyld.
Vis hele sitatet...
Det virker på meg som om Lilje ikke helt har forstått at "sosiale koder" er avhengige av kontekst. Du opphøyer deg selv til den autoritet som kan definere hva som er den korrekte "sosiale kode", noe som er særdeles arrogant og ignorant.

[
Sitat av Lilje Vis innlegg
I psykiatrien kaller de det "antisosial" adferd. Gjennom denne tiltenkte gesten til sin sønn er det ting som kanskje antyder at TM mangler en del "emosjonell innsikt" og forståelse, samt en del empati, ansvarsfølelse og evne til å sette seg inn det normale sosiale samspill. Samtidig gir TM utrykk for en del vulgere holdninger og pluss ett veldig overfladiskt og grunnt livsverdigrunnlag.
Vis hele sitatet...
Antisosial atferd er av SNL definert som
antisosial atferd – psykologi, atferd som strider mot samfunnets normer og regler. Både atferd som er direkte kriminell, grovt hensynsløs og som bryter grovt med allmenne moralnormer regnes som antisosial.
Vis hele sitatet...
Dersom det du forsøkte å sikte til var antisosial personlighetsforstyrrelse blir den av NHI definert slik:

Sitat av Norsk helseinformatikk
En vanlig misforståelse er at personer med antisosial personlighetsforstyrrelse har dårlige sosiale ferdigheter. Men det motsatte er ofte tilfelle. Det typiske for disse personene er mangel på samvittighet. De opptrer sosialt ansvarsløse og normløse, utnyttende, impulsive, hensynsløse. Personer med denne forstyrrelsen viser ofte kriminell atferd. De oppfatter sine ofre som svake og som fortjener å bli lurt. De lyver ofte og de stjeler. I mange tilfeller er de skjødesløse med penger, og de gjør ting uten å tenke over konsekvensene. De er ofte aggressive, og de er mye mer opptatte av egne behov enn andres behov.
Vis hele sitatet...
Hvordan du trekker konklusjoner som at han "mangler "emosjonell innsikt" og forståelse samt en del empati, ansvarsfølelse og evne til å sette seg inn i det normale sosiale samspill" skjønner ikke jeg helt. Det eneste du har sett av ham er ett innlegg. Selv om en person viser antisosial atferd ved en anledning, er ikke det en god forutsetning for å komme med antagelser om resten av personens atferd. De fleste av oss har antisosial atferd til tider.

Måten du prøver å definere en person utifra noen innlegg på et forum er kvalmende og fullstendig unødvendig, samt overraskende dum.

Sitat av Lilje Vis innlegg
Jeg skriver ikke dette for å slenge dritt. Jeg skriver dette for å gi dere innsikt i ett komplisert symptomebildet.
Vis hele sitatet...
Jeg skriver ikke dette for å slenge dritt. Jeg skriver dette for å gi dere innsikt i hvordan en forkvaklet person forsøker å tvinge andre mennesker inn i hans beskrivende diagnoser, som forøvrig ikke er korrekte, ved å komme med en rekke grunnløse antagelser utifra noen innlegg på et nettforum. Det skrives forresten "symptombilde"

Sitat av Lilje Vis innlegg
Det dukker med en gang opp et par spørsmål som jeg undrer meg over selv om det egentlig ikke utgjør så veldig stor forskjell.
Bor far og sønn under samme tak?
Bor sønn hos mor?
Er foreldrene sammen?
Har far eventuelt avklart denne bursdagen med mor?
Har sønn ytret ønske om å få denne "gaven" av far?
Vis hele sitatet...
Det dukker med en gang opp et par spørsmål som jeg undrer meg over selv om det egentlig ikke utgjør så veldig stor forskjell.
Er du selv psykisk syk?
Er du en psykoanalytiker?
Er du kontrollerende?
Har du få venner?
Er du opptatt av systemer?
Forsøker du å tvinge virkeligheten inn i dine snevre rammebetingelser?
Forsøker du ofte å sette diagnoser på menneskene rundt deg?

Bare disse små spørsmålene vi alle får i hodet til tider.

Sitat av Lilje Vis innlegg
En "far" generelt ville gitt sitt barn en 18-års gave som virkelig gledet og varmet, og som bekreftet på en sterk og dyp måte at hvor høyt elsket man er av far. Et bekreftelse på den ultimate kjærlighet mellom barn og sine foreldre.
Vis hele sitatet...
Det er så godt at du skriver slikt, sånn at vi kan få et innblikk i hvordan du har dannet deg en fantasiforestilling om hvordan forholdet mellom far og sønn er. Det skrives forresten "en bekreftelse" ikke "et bekreftelse". Hadde du et dårlig forhold til norsklæreren din? Kanskje han minnet deg om en autoritær og hard far, som aldri gav deg den kjærligheten du trengte. Kanskje innlegget ditt bare var et uttrykk for innestengt gråt. Du er nok et klassisk eksempel på kick and stroke.

Sitat av Lilje Vis innlegg
Jeg tror at TM ikke har forståelsen til å se verdien av disse emosjonelle relasjonene som i et far og sønn forhold er den naturlige måten og samhandle på. Jeg tror at far TM virkelig vil gi sin sønn det beste gaven han kan finne på. Ut i fra sine forutsetninger.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke Lilje har forståelsen til å se hvordan det faktisk trengs omfattende utredninger før man kan stille slike diagnoser h*n forsøker å stille. Jeg tror Lilje har lært litt om noen få snevre ting, og lagt dem på sinne, men når han forsøker å anvende kunnskapen gjør han det på gal måte da han ikke forstår helheten i hvordan fagfeltet psykologi/psykiatri fungerer. Men h*n prøver å gi de beste vurderingene h*n kan, Ut ifra sine forutsetninger.

Sitat av Lilje Vis innlegg
En skulle anta at det kanskje ville være pinlig og ubehagelig å få en slik gave av sin far.
Vis hele sitatet...
Enig, dersom du fjerner ordet kanskje.

Sitat av Lilje Vis innlegg
Konklusjon: Enten er ikke dette sant
Vis hele sitatet...
Du skulle stoppet her...


Sitat av Lilje Vis innlegg
, eller så er det mye som tyder på at "far" har en nevrologisk forstyrrelse. På det grunnlaget ville det vært mulig å forstå ham. Psykopati er et stort handicap, og mangel på emosjonell innsikt og empati kommer gjerne til utrykk på denne måten.
Vis hele sitatet...
Måten du bruker ordet "nevrologisk forstyrrelse" oppsummerer vel hvor liten peiling du har. Du skulle kanskje heller brukt ordet "personlighetsforstyrrelse".
Hvordan du har kommet fram til at Tm har "mangel på emosjonell innsikt og empati" skulle jeg gjerne visst. Men siden du tydeligvis har mangel på det du i et senere innlegg kaller " ett viss inntellekt" (det skrives forresten med en enkel t, altså: "et visst intellekt". Digger forresten hvordan du også feilstaver "intellekt", med dobbel n altså), klarer du nok ikke begrunne dette. Du er den verste kvakksalveren jeg har sett noe skriftlig fra på lenge.

Sitat av Lilje Vis innlegg
Beklager "trondmorten" for at jeg skriver om deg og ikke til deg, men du trenger ikke moral, du trenger kanskje mer hjelp, eller forståelse når du trakker feil.
Vis hele sitatet...
Ta deg en bolle.

Sitat av Lilje Vis innlegg
Jeg håper likevel at du vil revurdere gaven til din sønn. hvis det er normalt for dere så gi det til ham en annen gang hvis du føler for det, men på 18-års dagen tror jeg det passer bedre å gi ham en gave som reflekterer fars omtanke og kjærlighet til sitt snart voksne barn. Noe som er mellom dere, og ikke noe som er mellom han og en prostituert.
Vis hele sitatet...
Se, om du bare hadde slettet resten av posten din, og skrevet kun dette, så hadde det jo vært et ok innlegg. Memo to Lilje: "Write less bullshit"



Dette er fra et annet innlegg av samme person.


Sitat av Lilje Vis innlegg
Den sosiale rangstige handler egentlig ikke om yrke. Den handler egentlig om menneskers egenskaper. Høyt på den sosiale rangstige vil f eks finn mennesker med egenskaper som:
Vis hele sitatet...
Du har nok misforstått her ja.

Sitat av Lilje Vis innlegg
med rettferdighetssans, menneskelig innsikt, krystallklare intensjoner, høy intelligens, med kunnskap om mennesker og rett og galt. Disse menneskene er limet i samfunnet vårt. Når kaos råder og massene raser, vil disse menneskene være dem som ser klart. Høyt på den sosiale rangstige finner du mennesker som vet hvor "perleporten" er og som er villig til å vise "deg" hvor, uten å ta profitt for det, og ofte gjennom å bare være et godt eksempel.
Vis hele sitatet...
Du blander nemlig det å være høyt på den sosiale rangstigen med å være et godt menneske. Ikke rett på andre når du faktisk ikke klarer oppgaven.

Sitat av Lilje Vis innlegg
I psykiatrien vil de kunne forklare deg om hva det egentlig koster å selge kroppen sin.
Vis hele sitatet...
Ja, de har tydeligvis ødelagt deg ihvertfall. Har du vært innlagt eller jobbet i psykiatrien?

Sitat av Lilje Vis innlegg
Mest av alt er den et symptom på at vårt samfunn og vår verden overhodet ikke lever på en bærekraftig måte, og at med så få "vinnere" så blir det veldig mange tapere.
Vis hele sitatet...
Wow, du er ikke bare hobbypsykiater, men også hobbymann fra SV. Du tror ikke det heller kan ha noe med at 50% av befollkningen er sprengkåte, imens de andre 50% har midlene til å gjøre noe med det da?

Sitat av Lilje Vis innlegg
Det krever ett viss inntellekt for forstå alt dette, og det krever også en viss mennesklig innsikt for å leve samvittighetsfullt.
Vis hele sitatet...
Det kreves et (ja det skrives med én t) intellekt for å kunne anvende kunnskap man har tilegnet seg, noe du tydeligvis ikke har. Vet ikke helt i hvilket av leddene det er du failer. Og det krever også en viss menneskelig innsikt for å leve uten å måtte pumpe internett fullt av sprøyt, samtidig som man kommer med sleivspark og nedlatende holdninger, samt en enorm mengde synsing, til alle kanter.

Mitt råd til deg Lilje: Se litt på hvordan du kan bruke selvinnsikt, kanskje klara kok kan hjelpe deg. Tror det begrepet skulle være enkelt nok til at du faktisk kan bruke det til noe fornuftig.

Ps: Resten av freak. Håper dere gav KP til ham kun fordi han ga dere en god latter...