View Single Post
All animals are equal, but some animals are more equal than others. - Animal Farm.

Jeg ser prinsippet om at alle skal behandles likt, men nå er det jo slik at uansett hvor likt vi ønsker å bli behandlet, så er vi faktisk forskjellige. Kvinner som gruppe har historisk sett blitt utsatt for svært mye undertrykking, og slike undertrykkende normer henger fortsatt igjen i samfunnet. Gamle, inngrodde holdninger har lett for å gjenoppstå om man ikke passer godt nok på, så jeg vil påstå at det er langt viktigere å slå ned på kvinnediskriminerende reklamer og annonser enn på de mannsdiskriminerende.

Når kvinner blir objektifisert og umyndiggjort i reklamer og lignende, så har de med bakgrunn i samfunnshistorien faktisk en grunn til å reagere. Vi menn derimot, bør kanskje kunne ta det med litt mer humor. Det er jo for eksempel en grunn til at det er mindre aksept for å more seg på bekostning av jøder og mørkhudede, enn det er for å dra en tørr svenskevits.

Men for all del, om noen føler seg støtt av slike reklamer, så må de jo få lov til å reagere på det. Jeg klarer bare ikke å la meg affektere av det selv. Voldssaker er selvfølgelig noe annet.
Sist endret av mentalmelt; 26. november 2010 kl. 00:12.