View Single Post
Sitat av vadefuglen Vis innlegg
Er du noen muligheter for å finne ut om man er anlagt for å bli psykotisk/schizofren?
Har røykt av og på i 3 år, aldri merket noen problemer med det. Men i det siste har jeg lest mer og mer om hva cannabis kan utløse. Noe som gjør meg litt bekymret/gir meg noia når jeg røyker.

Kan man utvikle psykose etc ved å tenke f.eks "Kan jeg bli psykotisk nå av å røyke dette?" etc under rusen? Fryktelig dårlig formulert, men håper noen skjønner hva jeg vil fram til.

Kan man være noenlunde trygg på at man ikke er anlagt for noe slikt om det ikke har oppstått problemer etter 3 års røyking? Kjedelig om det plutselig klikker for meg om eventuelt 2 år.

Høres sikkert bare ut som en usikker 16 åring men er godt opp i 20-årene. Spør fordi det ødelegger rusen litt når jeg sitter å frykter en liten kjemisk ubalanse i hjernen skal oppstå eller noe.

Det at jeg i det hele tatt lurer på dette betyr kanskje at jeg bør ta meg en pause?
Vis hele sitatet...

Første spørsmålet ditt, om det er noe du kan gjøre for å finne ut om du har anlegg for å utvikle shizofreni/psykoser. Vel...en ting du kan gjøre er å se litt på familie historien deres. Har dere schizofreni i familien? Har dere andre psykiske lidelser i familien. Svaret her kan gi en pekepinn på hvorvidt det er en viss risiko for at du er genetisk disponert for å kunne utvikle lidelser.
likevel er det ikke noen betingelse. Undersøkelser om forekopmst av f eks schizofreni viser at det ofte er unge menn som bor i byer som utvikler lidelsen. hasj er også en faktor som er tilknyttet uten at man er helt sikre på hvorfor og hvordan.

Har du selv noen diagnoser?

En ting jeg vil gjøre deg oppmerksom på er det faktum at du røker hasj. Da vil jeg spørre deg om følgene spørsmål. Håper du vil svare ærlig.

Hvor lenge har du røykt hasj?
Går du i skole eller jobb?
Hvilken utdannelse har du?
Hvordan har din skolegang vært for deg? Gode karakterer eller mye skulk og stryk?

Har du mange venner?
Er majoriteten av dine venner sysselsatt?
Hvorfor røyker du hasj? Posetive og negative sider ved det?

Jeg spør ikke for å gjøre opp din sosiale status.
Grunnen til at jeg spør er som sagt fordi at bare det faktum at du røyker hasj kan være signal om at det kan være en underliggende årsak til at du ruser deg som du gjør. Det er faktisk slik at normale friske sunne mennesker ikke begynner å ruse seg uten videre. De prøver gjerne ut og alt det der, men de blir ikke hengende fast i bruker mønstre.

Hos enkelte kan hasj utløse sinnslidelser og hasj kan utløse psykoser. Man tror likevel at i hovedandelen av de tilfellene der den gjør det er det snakk om tilfeller som allerede var arvelig genetisk disponert.

Andre ting hasj vil gjøre med deg over tid hvis du røyker jevnlig, er at den har en tendens til å binde deg fast i en livstil som ikke rommer så mye mer en kjøp og salg og bruk av hasj. Hasj har den egenskapen at den snevrer inn verden litt. man blir selvsentrert, selvfokusert, man reagerer annerledes på lyder bilder og stimuli generelt. Dette fremkaller også angst og paranoia. man blir usikker og asosial. Man trekker seg tilbake. Over tid blir det fakstisk slik at man røyker sin verden mindre og mindre hvis du skjønner. over et enda lengre perspektiv vil det faksisk forårsake at man ikke utvikler seg og ikke modnes mentalt slik man skal. Ofte vil du finne at gamle hasjrøykere er ekstremt umoden for alderen. Jeg snakker ut i fra erfaring, og jeg har selv hatt ett par år på baken med hasjrøyking.

En annen ting du kan tenke på er også at kroppen din ikke er laget for å bryte ned cannabioder. De lagrer seg i fettvevet og kroppen din klarer ikke å skille dem ut slik den skal. Når det gjelder andre rusmidler og alkohol for den saks skyld, så vil du finne at kroppen starter nedbryting av disse umiddelbart, og klarer slik å kvitte seg med substansene i løpet av et par timer. Ved regelmessig røyking foregår det en opphopning av thc i fettvevet. Det er ofte brukt som et argument mot legalisering av hasj. Det er også et godt argument for at hasj nødvendigvis ikke er så bra som mange synes.

Min erfaring er at hasj har en snikende negativ effekt på folk og at den binder mennesker langsomt fast i mønstre som er vanskelige å bryte ut av.

Jeg råder deg til å tenke over spørsmålene over, og gjerne svar på dem her hvis du vil. Bare det at du bruker et rusmiddel gir grunn til å vurdere om det er en underliggende årsak til det.

Kanskje du har begynt å utvikle sosial angst/ angst, depresjoner, osv. Det kan være hasjen, og det kan også være andre ting. Uansett så er det slik at hasjen ikke hjelper. Den forverrer det. hvis du har begynt å utvikle slik symptomer vil jeg anbefale deg å ta en lang pause og tenke over hvorfor du egentlig røyker.

Jeg beklager at jeg skriver en del negativt om hasj her. Jeg vet det er mange forkjempere og tilhengere av hasj som ikke vil vedkjenne seg noe negativt om stoffet.

Håper dette var til hjelp.

Sitat av Psytrip Vis innlegg
Zevs, kan du ikke bare prøve å gå på antipsykotika en gang til en stund og se kordan det går? Ikke se på det neste jeg sier som å oppfordre deg til å gå videre i den tilstanden du er i nå. MEN det skader ikke å prøve en annen antipsykotika en god stund og se kordan din "evne" til å se disse "vesenene" reagerer på det. Du kan se på det som et slags eksperiment som fra ditt synspunkt validerer din evne eller vil vise at det er en psykose.. Du vil fra ditt ståsted vinne på det i en eller annen form uansett.. Men du må ta medisinene akuratt som psykiateren din foreskriver.
Vis hele sitatet...
Veldig veldig godt forslag.

Akkurat nå så har ikke du Zevs kontroll over din tilstand. Til tross for gode medisiner så vil du alltid ha en annen kjennskap til en verden og det er bra at du er fortrolig med det. Likevel er det ett Men her. Det er du som skal ha kontroll over eventuell kontakt med din andre virkelighet. Det er slik at du alltid skal kunne skille disse to verdener. Akkurat nå har du ikke god kontroll og hvis dette forstetter vil skillet mellom den virkelige verden og den skjulte verden bli visket vekk. Da kan du bli veldig syk.

Hvis du går til legen nå vil du få noen gode medisiner som tilbakefører kontrollen i dine hender. Den andre verden vil ikke forsvinne totalt fra ditt liv. Du kommer alltid til å ha en annen virkelighet enn oss andre. Og det er både vakkert og fantastisk og slitsomt og krevende og alt på samme tid.

Du må derfor være streng med deg selv når det gjelder og utøve kontroll over tilstanden din.

Du kunne også hatt nytte av å ha kontakt med andre som har det som deg.

Håper du tar til fornuft og drar til legen Zevs. Jeg skjønner at det er noe du vegrer deg for, men kanskje du vil bli posetivt overasket.

Klem Lilje