View Single Post
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Gymnastikk må vel være det faget jeg har minst til overs for. Ikke fordi man rører på seg, noe jeg ser på som en svært positiv ting, men fordi man blir TVUNGET til å røre på seg. På den måten en lærer sier, og ikke på noen annen måte.

På U. Skolen gikk jeg vel ut med en 3'er eller så i gym, fordi jeg nektet å gjøre alt det forbannede pisset lærerene skulle ha oss til å gjøre. Jeg drev på den tiden med Tae Kwon Do (Noe jeg faktisk klarte svært bra) og var i ganske bra form. Jeg hadde ikke verdens beste løpekondis, men FY så myk og spenstig jeg var. Ikke rent lite rask heller.

Men lærerene var jo selvsagt ikke interreserte i om jeg kunne løpe fra samtlige (En stund, i det minste), sparke høyere enn de andre, hadde langt bedre balanse eller kunne bøye kroppen min i unaturlige stillinger. Eller kaste en ball med skummel presisjon i Dodgeball. Nei, de skulle absolutt se meg danse, for eksempel. (Noe jeg er helt forferdelig på). Eller så skulle de se meg løpe langt.

Jeg sa gjentatte ganger til dem at; Jeg vil mer enn gjerne ha gym, men da vil jeg faktisk ha GYM. Jeg vil ikke danse for svarte svingende, jeg vil sparke, slå og forbedre spenstigheten og hurtigheten min. Så lenge du lar meg gymme på en måte jeg anser som produktiv, så kommer jeg til å klare en 6'er, glatt.

Men den gang ei. De driter en LANG marsj i om du er satan så god innen ditt felt. De forventer at alle er den nye Dæhlie, og at samtlige skal strebe for å bli det også. Faens idioter.

VGS er heller ikke stort bedre. Der fikk vi i det minste muligheten til å (av og til) velge mellom det mølet læreren hadde satt opp, eller styrketrening. Vi fikk også teori delen av faget, men der stopper det. Utover det, var det nøyaktig samme faenskapet som på U. Skolen.

Bortsett fra at på VGS ble jeg faktisk trekt ned en helt karakter fordi jeg ikke viste forbedring på bøyelighet i kroppen etter et halvt år. Kanskje ikke så rart hvis man tar med i beregningen at jeg hadde måtte KNEKKE BEN om jeg skulle bøyd dem lenger. Latterlig.
Vis hele sitatet...
Nå er det en gang slik at man ikke kan plukke ut det gøye fra hvert fag når man skal ha en skole som forberedelse til videre studier. Det er da vitterlig ikke slik at man kan velge å bare drive med algebra og geometri i matematikken fordi det er det man er god på. Man må også lære seg likninger osv. Man burde naturligvis få vise frem de områdene hvor man er flink, men det burde være åpenbart at man også må godta at gym dreier seg om en salig blanding av flere måter å bruke kroppen sin på.
Sist endret av Halalgeir; 23. november 2010 kl. 00:21.