View Single Post
Sitat av Insanity Vis innlegg
Kan du forklare litt nærmere?
Vis hele sitatet...
Hmm.. Ja, men jeg er litt usikker på hva du lurer på og ikke. En mikrokontroller er en IC/chip som inneholder programminne, arbeidsminne, CPU og IO-porter – i hovedsak. Den kan programmeres med en programmeringskrets og en PC med egnet programmeringsmiljø, og programmeres ofte i språket C. Produsentene Microchip og Atmel har litt å velge i, men det kan virke litt overveldende helt i begynnelsen. Programmeringskretsen må gjerne kjøpes, men det trenger ikke å koste all verden, og den kan du selvsagt bruke til å programmere mange flere mikrokontrollere fra samme produsent. Du finner mange grunnlegende tutorials om f.eks. PIC- eller PICAXE-kontrollerne fra Microchip på nettet.

Bufferet trengs fordi kontrolleren ikke klarer å levere så mye strøm, og gjerne ikke så høy spenning, som kreves for å drive motoren(e).

Med å "hardkode" bevegelsene i programmet mener jeg at du inkluderer bevegelsene/servosignalene og tidspunktet for de i selve programkoden som utføres fremfor at den leses av gjennom en av IO-mulighetene.

Sitat av Insanity
Kunne jeg brukt en sånn?
Vis hele sitatet...
Det ser slik ut. Det der er en PIC12F683 fra Microchip med en spesialtilpasset programmeringskrets som du kobler til serieporten. Det ser ut til at 12F683 har en PWM-utgang som du kan tilpasse et servosignal, men det avhenger av at den kan gi ut riktig frekvens, noe den sannsynligvis kan. Men, den har bare én slik utgang, og det ser ved et raskt øyekast ut til at den ikke har mer digitalt ut enn det, så det betyr at den kun kan styre én motor (eller flere motorer identisk). Du kan se mer nøyaktig hva slags porter den har i databladet som du kan finne på microchip.com. Det er verdt å merke seg også at denne programmeringskretsen kun vil kunne programmere akkurat 12F683, og muligens noen få andre kompatible kontrollere, mens en skikkelig (og en del dyrere) krets vil kunne programmere tilnærmet hele sortimentet.

Sitat av Insanity
Lurer bare litt på hvordan jeg skal få til bufferet til servoen. Er ikke oppgitt V eller A output. Noen forslag?
Vis hele sitatet...
Detaljene finner du i databladet. Bufferet kan ganske enkelt bestå av en spenningsforsterker (common emitter eller common source, eller en opamp) og en "strømforsterker" (emitter follower/source follower). Google litt så finner du ut mer om dette.