View Single Post
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Jeg synes ikke avdøde Ted Bundy, Fritzl, de vi leser om i usa som har voldtatt og mishandlet og drept en hel familie o.l. bør sees på som en ressurs, noensinne.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke?
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Så kan man diskutere hvor grensen går osv. Men ett sted blir den brutt for min del, og da er ikke jeg lenger tilhenger av menneskerettigheter og rehabilitering.
Vis hele sitatet...
Hele poenget med menneskerettigheter er at de skal gjelde alle mennesker, uansett rase, kjønn, sosial status, inntekt, legning, politisk ståsted osv. Det er helt tydelig at enkelte, som du, mener at man bør miste disse rettighetene hvis man begår en eller flere handlinger av en spesiell art. Det er også tydelig at de som mener dette, er uenige om hvor denne grensen bør gå. Det synes for meg derfor åpenlyst at en slik grense, et punkt hvor du mister din rett til å behandles som et menneske, er umulig å fastsette. Her snakker vi moral og etikk, og det finnes ingen absolutt fasit, og ingen enkeltmennesker kan fortelle andre hva som er rett eller galt. Som samfunn har vi derimot visse retningslinjer (selv om disse stadig forandres), og i mine øyne er dødstraff ikke forenelig med det moralske og etiske rammeverk som vårt samfunn er tuftet på. Dette er det mange som mener, detfor har vi ikke dødstraff i Norge i dag.

Prinsippielt og politisk sett er jeg motstander av dødstraff, da det i mine øyne er den ultimate ydmykelse og frihetsberøvelse, noe som staten aldri bør utøve mot enkeltmenneskene i en nasjon. Om du dreper naboen din fordi han drepte noen du er glad i, det er en annen sak. Jeg er ikke pasifist og jeg kan forstå at mennesker kan ønske hevn (det er helt naturlig), men jeg synes aldri hevn skal settes i system og det skal ikke være statens oppgave å hevne. Derfor er jeg motstander av dødstraff.