View Single Post
Sesjon del 2 tok for meg rundt 5,5 timer.

Jeg kom dit, de tok navnet mitt og jeg ble gitt en mappe. Vi gikk gjennom en forelesning om de forskjellige grenene i militæret og om dagens opplegg. Så gikk vi videre til de fysiske testene. Der måtte du ta hørsel- og synstest, høyde, vekt, blodtrykk osv. En lege sjekket også skjemaet du har fylt ut på forhånd og går gjennom det du har skrevet. Har du ingenting tar dette totalt rundt 5-10 minutter, sett bort i fra venting i kø mellom rommene.

Etter dette var det intervju med sesjonsoffiseren om hvor du ville og hva du ville bli. Har du fordypningsfag i matte og fysikk (R2 og FY2) vil du bli spurt om du vil bli befal (det ble i hvertfall jeg, på det grunnlaget). Ellers bare prater dere litt og dere blir enige om hvor du vil bli plassert.

Til slutt er det "psykiske" prøver. Her går du gjennom relativt enkle, iq-test-aktige oppgaver innenfor regning, figursammenhenger og ord-sammenhenger. Disse blir vanskeligere og vanskeligere, men blir ikke spesielt utfordrende før de 2-3 siste oppgavene som er litt vriene.

Etter dette tar du igjen en siste prat med sesjonsoffiseren og han ser på karakterene du fikk på testene, om du er tjenestedyktig eller ikke osv. Hvis du er en "topp-kandidat" vil forsvare plassere deg etter dine ønsker, og så vil resten bli plassert der det er plass (forhåpentlig etter ønske).

Selv skal jeg i HM kongens garde i august Ser fram til en chill tjeneste midt i oslo, med en del frynsegoder
Sist endret av shalabais; 13. oktober 2010 kl. 18:27.