View Single Post
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Hvem kom først høna eller egget?

Samme problem ser jeg med forskningen vg henviser til. Er det de overvektige som får lavere lønn pga deres vekt, eller kan det være mer en forklaring at de med lavere lønn får overvekt på grunn av deres økonomi?

Dette er enkelt å se med egne øyne i USA. Gå på butikken og kjøpe gode sunne råvarer er dyrt, derimot er det ikke noe dyrt å kjøpe ferdigmat/micromat/fastfood, siden dette er noe av det billigste du kan få.
Vis hele sitatet...
Er halveis enig og uenig med deg her, vist vi nå da snakker om overvekt-ekstrem overvekt, jeg har vært i USA 4 ganger nå og det slår meg altid hvor himla feite folk er der borte, bare for å dobbeltsjekke ryktene tok jeg en titt på supermarkede/wallmart etc, sunn mat (eller noe du ikke blir mega feit av å spise) var ikke så dyrt kontra ferdigmat (selvfølgelig var det dyrere, men du får høyere kvantum derav flere måltider), prisene er ikke det som gjør folk feite der borte, uvitenhet om sunn mat og kosthold generelt.
Jeg har i tillegg familie der borte, de bor i et fint nabolag også kalt sub-urbs der borte og de har en helt okey lønn, de er det du kan kalle overvektig, men ikke i den ekstreme formen, problemet ligger vel mest i at en spiser så mye, og at du blir lært opp til å gjøre det i fra en tidlig alder. De kunne for eksempel spise det vi vanligvis "pleier" å spise her i Norge til middag, men i steden for å spise rundt 250-500g mat, spiste de nærmere en kg, HVER dag... Og i tillegg kjørte de på med desert. Jeg besøkte ikke bare min egen familie, men andre (venners) familie og de hadde så og si det samme mønsteret. Jeg vil nesten si det har mye mer med holdninger og skolesystemet som er problemet der borte... Ikke lønn som de fleste vil ha det til.