View Single Post
Jeg har hatt den snikende følelsen i kroppen en stund nå, med lavere energinivå, mindre livslyst, mørkere sinnsstemning og en masse andre ting som følger med høst-/vinterdepresjonen. Akkurat som TS er jeg en generelt livsglad og positiv person, men har slitt og sliter med å komme meg fram til midten av februar/mars. Dette har i mange år tæret på meg, mine forhold, skole, jobb, m.m. Som mange kan få inntrykk av er dette ikke snakk om den vanlige påvirkningen vintermørket har på oss mennesker (og dyr), men ting som kan utvikle seg til alvorlige depresjoner - og det burde ikke taes lett på.

Jeg har riktignok funnet endel ting som fungerer godt for meg (uten bruk av medikamenter), som gjør at vintrene ikke lenger er så tunge som de var før... Og de tipsene deler jeg gjerne:

1. For meg er nemlig det suverent viktigste å gi kroppen mye god og riktig næring! Spis mye (bra) fett (i form av økologisk animalsk fett, gode oljer, godt smør, frø, nøtter, osv. - gjerne mye (mer enn anbefalt) mettet fett), mye proteiner, råris, nøtter, grønnsaker, bær, o.l. En fettrik kost om vinteren er godt for nervesystemet og et must for at min kropp skal ha det bra. Hold deg for all del unna lightprodukter og tomme karbohydrater - generelt nesten alt som gir brå hopp i blodsukkeret.

2. Følg solen. Stå opp og legg deg slik at du får utnyttet alle soltimene og få i deg nok D-vitamin.

3. Sov lenger. Om vinteren er jeg avhengig av mye mer søvn enn om sommeren (som nesten alle andre mennesker og dyr) - lytt til kroppen!

4. Tren regelmessig. Om jeg ikke trener på en måned på sommeren er skitt samme, men om vinteren er det å holde kroppen i form helt essensielt for å klare dagene.

5. Mindre rusmidler og tobakk. Alkohol og marihuana (for min del) kan være fornuftig i moderate mengder, men gjør fort at man ikke lytter til kroppens behov på samme måte - så vær forsiktig med dette. Sommeren får bli røykesesong for meg, for om vinteren er jeg altfor avhenging av god helse og minst mulig giftstoffer.

6. Mye stimuli i form av kulturopplevelser, natur, mat, sex og hjernetrim - ofte har man ikke lyst til å gjøre noe som helst, men husk at det føles godt etterpå selv om kroppen stritter imot iblant. Men ikke overdriv heller.

7. Stress ned. Ikke jobb for mye og ikke føl på at det er så mye du må gjøre. Pust ut og begynn med yoga eller noe isteden .

Generelt sett er poenget mitt å ta vare på kroppen mer nøye enn man ellers gjør. Lytt til kroppen din, søk balanse og harmoni, så vil de fleste utfordringer føles et hav lettere. Et vinterdeprimert sinn i en kropp foret på transfett, e-stoffer, overtidsjobbing, nikotin, sludd og dop, det er veien til en skikkelig smell. Ihvertfall for meg.

Lykke til
Sist endret av httpwhat; 21. september 2010 kl. 02:08.