View Single Post
Etter at jeg i en alder av 21 for første gang flyttet fra en "trygg oppvekst i enebolig" til en liten leilighet med fellesvaskeri, fikk jeg mitt første av i alt (så langt) tre møter med politiet der jeg har vært den fornærmede part.
Av gammel uvane, og mot bedre vitende, hadde jeg vasket klær litt sent, og deretter slengt dem i tørketrommelen før jeg la meg. Allerede der hadde jeg gjort to feil: Aldri vent med klesvask til ALT er skittent, og aldri legg deg før tørken er ferdig. Våknet tidlig morgenen etter av krangel og bråk på gangen(vaskeriet lå litt lenger borti gangen i etasjen min). Tenkte ikke over det, men stod opp, tok morgenkaffe, og så kom tid for dusj og rene, nyvaska klær.
NEI: en jævla uteligger hadde brutt seg inn, og tatt alt fra tørketrommelen min. Bråket jeg våknet av, var to kvinnelige naboer som prøvde å få han til å legge fra seg klærne og få han ut, men de måtte gi tapt.
Jeg visste at jeg aldri ville få igjen klærne, men pga forsikringspenger, måtte det anmeldes. Jeg fikk heldigvis låne klær som passet sånn omtrentlig (hadde jo ingenting igjen selv), og fikk etter to timers venting på sentrum politikammer i Oslo fortelle min historie til en kvinnelig politibetjent. Ubehøvlet som hun var, brøt hun ut i krampelatter av anmeldelsen.
Jeg vet at dette ikke er ulovlig, så det trenger jeg ingen reminder om, men jeg vil frem til at selv om jeg skjønner at det kan være morsomt for utenforstående, så er slike ting noe man kan fortelle om på pauserommet, og le sammen. Som profesjonell person skal man ta seg sammen i behandlingen av fornærmede.

Noe som jeg derimot betviler lovligheten av, men som jeg har hørt veldig mange bli utsatt for(blant annet tre kamerater av meg), er at sivilbiler legger seg ulovlig tett opptil bilen foran (gjelder ikke tresekundersregelen for politiet) og presser bilen foran til å skulle bryte fartsgrensen. Når bilen kjører fort nok, er det på med blålys og frem med fartsbota. Var skeptisk første gangen jeg hørte en slik historie, men når jeg har hørt så veldig mange bli utsatt for det, finner jeg ingen grunn til å betvile sannheten i det.
Selv brukte jeg alltid å la meg stresse når andre legger seg opptil meg, men nå roer jeg heller ned og legger meg med nåla på streken det fartsgrensen er, samt at jeg så langt mulig gir dem mulighet til forbikjøring. Om de ikke kjører forbi, og heller ikke legger seg lenger bak, har jeg ved et par anledninger trampet inn bremsen (jeg gjør alt jeg kan for ikke å kjøre ihjel den søte pusekatten som plutselig løp ut i veien ).

Jeg har også faktisk hatt en god opplevelse: Kjøring uten å ha med førerkort er grunnlag for bot, men den ene gangen jeg har blitt stoppet i rutinekontroll etter å ha hatt lappen i tolv år, hadde jeg glemt lommeboka hjemme. Heldigvis fikk jeg bare beskjed om å huske den heretter(etter at han hadde sjekket opp i registeret at jeg hadde lov å kjøre).

Når det gjelder politifolk generelt, så tror jeg faktisk de fleste gjør så godt de kan innenfor de rammevilkårene de har. Derimot så finnes det dessverre litt vel mange råtne egg i kurven. Spesielt gjelder dette at de tar en del snarveier og tar seg litt vel til rette i "narkosaker". Har selv aldri vært berørt på det punkt, men mtp mitt nick er det vel ingen hemmelighet at jeg har stor kjennskap til slikt. Purken overrumpler ved razzia og benytter seg av et paralysert "offer" til å trenge seg inn i bolig uten pålagt rettskjennelse osv. Der vet jeg med stor sikkerhet at de som følger korrekt prosedyre heller er unntakene som bekrefter regelen.