View Single Post
Sitat av LTd Vis innlegg
Kunne du beskrevet kalibreringen litt mer nøyaktig? Jeg regner med det var 12V halogenpærer du brukte?
Vis hele sitatet...
Riktig. Jeg valgte en 12V 20W halogenpære fordi jeg hadde det liggende. En slik pære gir en last på ca 1,67 A. Det er innenfor hva multimeteret mitt tåler å måle via den innebygde shunten.

Du må videre ha en konstant regulert spenningskilde til kalibreringen.

La oss si jeg målte strømtrekket via (gjennom) multimeteret og fikk verdien 1632 mA. Dette blir da referansen, som jeg skal prøve å kalibrere shunten til. Shunten skal være på 10 mOhm, slik at jeg får 1A = 10 mV.

Så kobler jeg inn shunten og måler spenningen over den. La oss si jeg fikk 17,2 mV. Da har jeg for høy motstand i shunten (ca 10,4 mOhm) og må forkorte den. Så klippet jeg lengden til jeg målte 16,3 mV over shunten. Da er jeg veldig tett på referansestrømmen og 10 mOhm.

Jeg ønsket en shunt hvor jeg kunne lese spenningen (og indirekte strømmen) som en eller annen faktor av 10, slik at jeg slapp omregning. Derfor valget av 10 mOhm, og bryderiet med kalibrering og klipping.

Jeg vet ikke om dette ble noe særlig klarere. Det er så enkelt at det nesten er vanskeligere å forklare det enn å gjøre det.