View Single Post
Sitat av paranoy Vis innlegg
I denne lenken kan du lese litt om problematikken rundt begrepet forskningsmessig sett.
Vis hele sitatet...
Dette er en oppsummeringsartikkel; ikke forskning. Min direkte erfaring med spesialpedagoger er at dere er i særdeles liten grad oppnår resultater. Jeg er dermed ikke opptatt av meningene deres. Hvis du har publisert forskning å henvise til, så tar jeg gjerne en kikk på den.
Likevel oppfordres elever med både generelle og spesifikke matematikkvansker - som ofte er vanskelig å skille ad, men som etter definisjon vil være diagnoser som mulig kan endres opp mot elevens prestasjonsnivå fra den aktuelle stunden de fikk diagnosen og dermed kvalifisert for tilrettelagt undervisning -
Vis hele sitatet...
Jeg er sterkt uenig i at mange av disse elevene får denne diagnosen, da all min erfaring tilsier at det i mye større grad er resultat av underliggende sosiale problemer og arbeidsmiljø. Å diskutere hva dere ønsker å gjøre med disse individene blir meningsløst når jeg mener de ikke har individuelle problemer.
Til sist må jeg få lov til å spørre deg om hvordan du klarer å bestemme en elevs komfortabilitet i den vanlige kollektive skoleklassen fremfor tilretteleggelse i en fordypningsgruppe?
Vis hele sitatet...
Ved å prate med dem. Fungerer som fanden hvis du dropper ovenfra-og-ned holdninga og alle unødvendige fremmedord.
Etter mine erfaringer synes jeg vedkommende som kom med det utsagnet om "kalkulatoren ikke skal tas fra de med dyskalkuli osv." (som du også kan lese i den lenka jeg la ved) er i tråd med hvordan en lærer oppfatter klasseromssituasjonen i den norske skole, kontra fordypningsgrupper, kontra spesialundervisning på individnivå, helt riktig.
Vis hele sitatet...
Setninger som denne er også endel av grunnen til at jeg ikke liker pedagoger. Pedagoger burde vært den gruppen i Norge som er best til å uttrykke seg klart og tydelig.

Det er kanskje ikke nødvendig for meg å minne deg på at de aller fleste pedagoger har hatt undervisningspraksis på et eller annet tidspunkt og en storpart av disse, eksempelvis spesialpedagoger, har en gang i tiden vært lærere med utøving av praktisk pedagogiske metoder de også?
Vis hele sitatet...
Helt enig. Det er også min erfaring at majoriteten av spesialpedagoger og skolepolitikere først forsøkte å være lærere.