View Single Post
Sitat av jonsenkarl Vis innlegg
Nå er vi inne i en annen diskusjon en det tråden handlet om.
Vis hele sitatet...
Det er ganske nært beslektet, fordi begge deler går på hvordan man best kan unngå hundebitt.

Sitat av jonsenkarl
Når det er sagt, det er lettere å forby visse hunderaser enn å bli kvitt dårlige hundeeiere. Det finnes alle slags mennesker...
Vis hele sitatet...
De dårlige hundeeierne får seg andre hunder. Forbyr du amstaff, får de Rottweiler. Forbyr du Rottweiler får de Schæfer. Forbyr du Schæfer får de Boxer. Forbyr du Boxer får de Dobermann. Forbyr du Dobermann får de Bullmastiff. Og slik vil det pågå. Alle hunder kan forårsake skader på folk.

Sitat av jonsenkarl
så jeg applauderer forbudene, av hensyn til (barn som jeg setter høyere enn dyr) og pga. alle de dårlige hundeierne som ville valgt disse dyrene
Vis hele sitatet...
Da må du forby samtlige hunder som er mer enn 15 kg, da. Da blir det ikke mange igjen. Du vil kanskje bli overrasket av at de hundene som ligger øverst på bittstatistikker rundt i verden er Golden Retriever og Dachs. Årsaken er sannsynligvis at Golden Retriever er en typisk "førstegangshund" hvor eierne ikke kan å oppdra en hund, slik at den ikke får sine behov innfridd på en tilfredsstillende måte, noe som skaper frustrasjon, engstelighet, dominans og enkelte ganger aggresjon. Dachsen er akkurat så liten at folk tror den ikke trenger mosjon og regler, men stor nok til at bittskadene blir alvorlige nok for et besøk på legevakta.

Sitat av jonsenkarl
En ting i disse trådene er at det kommer frem er at det er overaskende mange som har blitt bitt....eller nesten bitt. Da er det noe som er galt og ansvaret kan jo ikke skyves over på offeret hele tiden selv om det har vært lite lur oppførsel pga. uvitenhet.
Vis hele sitatet...
Problemet ligger i at det ikke er noen krav som må innfris for at folk skal få lov til å eie hund. For å bli kvitt dette problemet må man sørge for at de som skaffer seg hund vet hvordan de skal behandles og hvordan de skal få sine behov innfridd. Gjør man det, vil problemet med hundebitt være løst i like stor grad som ved å forby alle hunder større enn Dachs.

Sitat av jonsenkarl
Føler jeg meg truet skal jeg handle lurt, og jeg takker for gode råd, men er det slik at det overhodet ikke finnes små praktiske våpen i worst case? Dette er jo et freakfrorum....
Vis hele sitatet...
Nei, det finnes ikke. Den aller beste strategien for å ikke bli skadet er å bruke noe for å beskytte deg mot angrep. Har du ingenting tilgjengelig, surr en jakke eller genser rundt armen og la den bite i den mens du prøver å rygge deg inn i et hus, en bil eller noe annet som kan sperre mellom deg og hunden.

Hvis dette er noe som interesserer og bekymrer deg burde du lese litt om hundepsykologi. Kunnskap er det beste forsvar.