View Single Post
Sitat av Nikkokikk Vis innlegg
Da det brøyt ut bråk, fordi et fåtalls demonstranter begynte å kaste stein og sende raketter mot ambassaden. Politiet tyda dette som en direkte trussel, og hev tåregass-granater i lufta, slik at alle demonstrantene blei straffa.
Vis hele sitatet...
Nei alle demonstrantene ble ikke "straffet" da hensikten ikke var noen form for straff - men å spre bort demonstranter som åpenbart var en trussel. Hvis en folkemengde inneholder mange elementer av åpenbare agressive personer kan en ikke bare gå inn i folkemengde og plukke dem ut (fordi da risikerer politimannen å bli dengt ned). Tåregass er en ufarlig måte å spre en slik truende gruppe.

De uskyldige personene i en sånn gruppe har friheten til å ikke oppholde seg nær åpenbart kriminelle.

Sitat av Nikkokikk Vis innlegg
De brukte også, så vidt jeg fikk med meg gjennom tårene, køller mot personene som var spesielt opptatt av å lage bråk.
Det er fullt mulig å forsvare politiets bruk av vold i akkurat denne situasjonen, men jeg brukte det som et eksempel på hvor kjipe politifolk kan være å ha med å gjøre.
Vis hele sitatet...
Dette henger ikke på greip. Det du sier nå er at politiet nok var forsvarlige i voldsbruken - men at det allikevel er eksempel på at de er noen jævler. Det oppfatter jeg som en motstridende påstand.

I tillegg så var din originale påstand at politiet dengte ALLE demonstrantene i TRYNET med køllene sine. Betyr det at du ikke lenger vedkjenner deg denne påstanden og den var falsk?

Sitat av Nikkokikk Vis innlegg
Et bedre eksempel er Ungdomshuset i København, der politiet over en lang periode utsatte medlemmene for unødvendig vold og maktbruk. Søk deg frem på YouTube, og du vil forstå
Vis hele sitatet...
Nå snakket vi vel om Norsk politi. Selvsagt kan Dansk politi være annerledes - likeså som at Russisk politi er *veldig* annerledes. Jeg synes det er en vannvittig metode å begynne å dømme norsk politi utifra en generalisering på tvers av land.