View Single Post
Sitat av Olje14 Vis innlegg
Jeg kan ikke fordra noen form for religion, men har ikke noe problemer med de normer og regler kristendommen har tilført landet oppi igjennom årenes løp.
.
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke det bør gå ann å snakke om kristne normer og regler hvis man på forhånd definerer alle gode verdier i samfunnet som kristne og alle dårlige som noe annet. Jeg mener at de fleste verdier den gjengse nordmann har eller ser opp til idag ikke har sitt opphav i originalt kristen verdisett, men har blitt tilført via andre prosesser.

Heksebrenning, hedningforakt, jødehat, patriarkiforherligelse og trangsynthet ser jeg på som mer kristne verdier enn demokrati, likhet, toleranse, progressivisme, skeptiskhet og mange flere som jeg mener er mye bedre og har sitt opphav andre plasser. Hvorvidt vi skal gi kristendommen noen kred for i det minste ikke å ha slukket disse er jeg usikker på, det har jo vært fint mange kristne som har ønsket og prøvd (samtidig som veldig mange kristne har akkomodert de nye verdiene inn i sin kristne tro)

Sitat av EivindH Vis innlegg
De trenger ikke spørre engang. Jeg spurte mine foreldre, som egentlig ikke er kristne i det hele tatt om jeg kunne melde meg ut, for jeg ville ikke være på listene til "de gudefaene" som jeg så fint kalte det når jeg var litt yngre. De gadd ikke å melde meg ut, for det var "stress". Nå som jeg er 15 orker jeg heller ikke å melde meg ut, for det er "stress", men jeg skulle gjerne gjort det om jeg ikke måtte postet noe.
Vis hele sitatet...
Det er holdninger som dette som jeg inderlig håper ikke fører til senking av stemmealder *OG* innførsel av elektronisk stemmegivning hjemmefra.... Hva med å jobbe litt for din egen integritet mann!
Sist endret av Kinseek; 3. juli 2010 kl. 19:45.