View Single Post
Er helt enig i at kirke og stat bør skilles, er dog helt uenig i argumentene dine. Religion på skolen er nødvendig, kunne forøvrig gått under både samfunnslære og historie, men er nok et eget fag pga. at det er såpass store temaer innenfor.
Som Sem poengterer over hadde det nok vært mye mindre fordommer mot Islam hvis folk hadde hatt en bedre forståelse for religionen.
Når det kommer til døpingen ser jeg ingen store problemer med at en unge blir medlem av kriken.

Det jeg derimot ser et problem med er at statskirken i stor grad kan symbolisere at kristendommen er den rette religionen, og at denne er mer verdt enn andre livssyn. Vi bør ta vare på kulturarven, og innenfor dette innegår kirkebygg, viten om kristendommen osv., men vi kan ta vare på denne igjennom kulturbudsjettet ved at dette blir hevet. Da selvfølgelig på bekostning av kirken. Jeg mener med andre ord at alle religioner og livssyn skal sidestilles, også innenfor politikken, noe jeg mener ikke går sammen med å ha en statskirke.