Tråd: mareritt
View Single Post
Hvis jeg skal tro på psykologi boken min (pensum på grunnfag), så er det et par ting jeg vil rette på her..


Opprinnelig postet av meitemark

Sov jevnlig, og ikke tro at du er noe supermenneske som ikke trenger søvn, for drømmesøvn kan ikke taes igjen... man kan bare miste denne søvnen, og 3-4 dager uten drømmesøvn har en tendens til å gjøre noe med kroppen og hodet ditt. (du blir lettere syk hvis du har fått for lite søvn). Det å våke i 24 timer gir deg noe som tilsvarer 0,5 i promille. (altså, når du kjører hjem fra lanet, kjør inn til veikanten/bensinstasjon og SOV i 30-90 min).
Vis hele sitatet...
Greit nok, men det er helt individuelt hvor mye søvn man trenger, 60 min søvn i døgnet kan være nok for noen, mens andre trenger mye mer (8-9 timer f.eks). Og de har vel strengt tatt ikke bevist hvorfor man drømmer og om man trenger det.. Det fins en del teorier på hvorfor man drømmer (psykodynamisk går på ønskeoppfyllelse, kognitiv går på problemløsning, en heter activation-synthesis theory, sier at drømmer ikke har noen spesiell funksjon osv)

Opprinnelig postet av meitemark

En søvnsyklus varer i 90 minutter, så det kan være verdt å innrette søvnene etter det, og sørge for at du får et helt tall når du regner det ut. Finn også ut hvor lang tid du bruker på å sovne og legg det med i beregninga, så finner du ut når du BØR legge deg.

I disse 90 minuttene er det først ca 1/3 lett søvn. Du kjenner når du beveger deg inn i den ved at hele kroppen rykker til (innsovningsfasen og ja, den er der kommer flere ganger om natten bare ikke så kraftig). Så er det 1/3 med DYP søvn. Og så kommer man til topic...
Vis hele sitatet...
Søvnsyklusen varer mellom 60-90 min. Normalt sett har man kanskje 5 sykluser. I første syklus vil man gå gjennom søvnstadiene 0-1-2-3-4-3-2-REM, andre syklus 2-3-4-3-2-REM, tredje stadie 2-3-2-REM, fjerde stadie 2-REM, og femte 2-REM-0.. I 0 er man avslappet og søvnig. I 1-4 blir søvnen henholdsvis dypere og dypere..

Opprinnelig postet av meitemark

Drømmesøvn eller REM, som er siste del av morroa. Man kan faktisk se dette på at øynene beveger seg hurtig frem og tilbake/opp og ned. Mister du denne, er morgenen din fucked.
Vis hele sitatet...
Man drømmer i alle stadiene, det er en myte at man bare drømmer i REM, derimot er REM drømmer lengre, og kroppens aktiveringsnivå (hjerterate, hjerneaktivitet osv) er på et nivå som minner om det man har om dagen..