View Single Post
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, eg påstår ikkje det, og eg forstår virkelig ikkje kvifor du vil dra det inn. Vi har ikkje alltid gjort det i Noreg heller, men vi har hatt stor samfunnsutvikling fordi vi har hatt tilgang på råstoff, industri og byggematerialer.
Vis hele sitatet...
"Nei, rart med det, moderate politiske krefter lir gjerne når forventa levealder tikker ned mot 30-tallet, og ein er okkupert. Da blir ekstremisme et forståelig, om enn forkastelig, alternativ."

Du sa det, men la oss nå gå videre.

Sitat av slashdot Vis innlegg
...men kvifor hater dei? Evner du å stille det spørsmålet? Kanskje ein del av grunnen er at Israel de facto nekter dei å bygge hus, og brukar bulldozerar mot palestinske heimar? At Israel tvinger dei til å leve i fattigdom utan reelt håp om endring? At Israel okkuperer landområdet. Rart med det, nordmenn hata gjerne tyskerane under okkupasjonen også, sjølv om ein hadde eit godt forhold før det.
Vis hele sitatet...
Anti-semittisme har levd i beste velgående i den muslimske delen av verden i århundrer. Hatet var der før Israel ble en stat. Ergo er ikke antagelsen din om at hatet oppsto fra den uretten Israel har påført den palestinske befolkningen riktig.

Sitat av slashdot Vis innlegg
One mans terrorist is another mans freedom fighter...
Vis hele sitatet...
Terrorisme er et angrep som ikke er rettet mot militæret, men mot sivilbefolkningen, for å skape frykt. Jeg irriterer meg over at dette sitatet stadig kommer opp ettersom det viser mangel på basic kunnskaper om et ord som er sentralt i denne debatten. Nei, en person som kjemper for frihet er ikke nødvendigvis en terrorist, selv om de i de aller fleste tilfellene er det fordi terror er en god måte å oppnå sitt mål.



Sitat av slashdot Vis innlegg
Palestinarane har gått heile vegen, fra deportasjon i 1948, til forhandlinger, gjennom to intifadaer, for å ende opp med det dei har i dag. Verda, og palestinarane har sett at forhandlinger ikkje funker. Israel held stadig på med settlements, stikk i strid med det dei har forplikta seg til gjennom forhandlinger, og stikk i strid med det både FN og USA har sagt gjentatte ganger. Når folk ser at forhandling ikkje funker er det gjerne nærliggande å gripe til vold, og krevje problemet - staten Israel - fjerna? Eg skal ikkje sei eg har rett, men på meg verkar det ikkje totalt usannsynlig reaksjonsmønster akkurat.
Vis hele sitatet...
Her har du glatt gått forbi alt det Hamas og andre palestinske grupper har gjort.
Sist endret av Stratops; 4. juni 2010 kl. 21:05.