View Single Post
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kor mange skot indikerer litt hensikta med å skyte. Var det for å hindre han i noko der og da, var det for å uskadeleggjere vedkommande, eller var det for å drepe? Det er ein viss skilnad på å skyte nokon i foten, og ved et uhell treffe feil, og skyte dei fem-seks ganger.

Grunnen til å skyte fleire ganger er vel enkelt og greit at om du vil drepe, så er du langt ifra sikker på at ei kule er nok.
Vis hele sitatet...
Jeg synes du utelater at det kan ha vært fordi soldaten rett og slett mistet fatningen. Du fremstiller det som om enten skyter en soldat for å uskadeliggjøre (ikke drepe) eller for å drepe og hvis han gjør det første kunne ikke det andre intreffe.

Hva om soldaten da mistet fatning, og skjøt relativt ukontrollert mot en person som virket truende? Jeg ville anta at det her dreier seg om nettopp det. Det var en dårlig utført operasjon hvor soldatene ble plassert veldig utsatt (firet ned i en agressiv folkemengde? wtf?) og reagerte panisk.

At det ble mange kuler trenger ikke værre fordi soldaten ønsket å være sikker, mer enn reaksjon på at nå er sitausjonen veldig truende og hvis jeg bare trykker nok ganger på denne knappen så går kanskje ting greit - muligens veldig uprofft men ikke veldig unaturlig hvis du står opp mot en folkemengde med kniver og balltre og som ser ut til å ønske drepe deg og du ikke har mulighet til retrett.


Sitat av Don Veto Vis innlegg
Hva er det for et spørsmål da? Fyren er skutt 4 ganger i hodet og en gang i brystet fra kloss hold. Han er ikke skutt én gang i selvforsvar i kaoset. Han er henrettet. Ja visst faen er det det jeg insunierer!
Vis hele sitatet...
Veldig tungvint og sløsende måte å henrette noen da - hele 4 kuler i hodet og 1 i brystet? En henrettelse trenger da ikke mer enn bare 1 kule til hodet...
Sist endret av Kinseek; 3. juni 2010 kl. 22:00.