View Single Post
eskil2k's Avatar
Trådstarter
848
Sitat av Clutchwire Vis innlegg
Når du slutter på ungdoms skolen er du hva 16 ?? Du hadde nok hatt en opplevelse for livet å ikke av en gode sorten.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle ikke det vært en opplevelse av den gode sorten?

Gjorde som deg (uten om å dra til Afrika) er nå 27 uten utdannelse og jobber som vekter på en bedriten lønn.
Overraskende nok så har jeg truffet mange i min katerogi som tok seg dette "fri" året for å oppleve verden.
Problemet her er at 1 år blir veldig fort til flere, før du vet ordet av det har du kone og barn, og utgifter opp til pipa og det er da du sitter på en bedriten jobb uten utdannelse, og ikke kommer du deg på skolebenken igjen grunnet ditt\dine barn og masse regninger som må betales og da kan du ikke leve på studielån\deltids jobb.

Også har du foredlere til dette barnet som tar seg et år fri, alle mammaer og pappaer vil at sine barn skal ha en flott og fancy utdannelse og en lekker tittel i arbeids liv.
Når foredlere møter sin sosiale omgangs krets så vill dem jo så klart fortelle om hvor suksessrike deres barn er og ikke at barna deres er en "taper" og at dem feilet som foreldre etc.

Dette er bare et av uendelig med muligheter på hvorfor noen velger å se ned eller ikke akseptere et fritt år for å oppleve verden.
Vis hele sitatet...
Deilig og høre! Gammel var du når du reiste? Hvor var det du reiste? Kostet det mye? Ble noen spørsmål til deg her. Gjerne kom med med mere selv, hvis du er villig.

Her er det en ting jeg ikke skjønner, barna deres er en "taper", hvis en forelder sier at ungen dems er ut i verden og opplever noe annet enn tall og bokstaver, så er dem en taper? Men, er vell sikkert desverre slik at noen tenker sånn, noe jeg synes ikke er riktig.

Jeg har all respekt for de som gjør noe annet enn standardvalgene jeg, og føler at de aller fleste jeg kjenner har samme holdning.

Det jeg derimot ikke har respekt for er slapp ungdom som drømmer å gjøre noe og legger skylda på at det ikke har blitt lagt til rette for dem. Å reise koster penger, og de pengene må du faktisk tjene selv. Er faktisk ikke så vanskelig å spare seg opp endel penger, har gjort det selv ved flere anledninger.. men det innebærer at du ikke kan kjøpe ny PC i hytt og pine, må kutte ned på fastfood og tilfeldige innkjøp og kjøpe billigere klær.

Reising er ikke noe man pjatter om. Det er noe man gjør.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke møtt noen som drømmer om noe og legger skylda på samfunnet, f.eks - jeg har lyst på den bilen til 100k, så har jeg ikke møtt noen som klager fordi dem ikke får pengene og bilen i hånda. Hvor har du fått sånt fra? Dem som virkelig vill dette, klarer å mekke sammen selv og reise. Håper du ikke tar dette som agressivt.

Dem som er litt usikker, blir det litt vanskligere for å ta steget ut døren og faktisk gjøre det, da alle ser på dette som en dum ide. Altså, hvis noen faktisk vill ut å reise i verden, er ikke så mange av "dem", så synes jeg virkelig dem burde bli støttet, som sagt tidligere.. spørs hvor realistisk planene er, forhold til alder osv.

Tar du deg en utdannelse først, kan du gjøre akkurat hva du vil etterpå.

Sett at du hypotetisk er ferdig med videregående når du er 19. Pluss minus ett år i militæret, så kan du med en høyskole/universitetsutdanning (bachelor) være ferdig når du er 22-23 år gammel. Da har du vokst litt og har et godt grunnlag til å dra ut i verden.

Og det som er så fint er at om alt går skeis, så har du alltids en utdannelse å lene deg på. Er du lur velger du noe du kan bruke hvor som helst, slik at hvis du finner et sted på din reise som passer deg bra, så kan du gjøre det der.
Vis hele sitatet...
Absolutt ingen dum ide. Men, så er det jo slik at det er noen som er lei av skole, lei av samfunnet, lei av (venner,familie, you name it) som vill ut og oppleve noe, så mener jeg at dem får gjøre dette, isteden for å vente så mange år. Er ingenting som stopper en fra å gå skole og en bra jobb, når en kommer hjem igjen.

Afrika er ikke et land, det er et kontinent.
Vis hele sitatet...
Haha, ops Ja, der ser vi hvor mye jeg har fulgt med i geografi.