View Single Post
Super-Freak
Tommen_'s Avatar
201
flere psykiske lidelser?

jeg ville personlig ha trodd følgende årsaker til økt depresjon:

folk blir snakket mye dritt om, det er viktig å hevde seg i samfunnet, eller å ha "mange på lag". gjør man ikke dette er man automatisk skviset ut.
ifølge statistikker (kilde?) har rusmiddelbruken økt.
det er viktig (for gutter) og ha mange partnere, og å ha mest mulig sex (mitt inntrykk.)
kroppsfikseringer er jo fortsatt streng, er man ikke perfekt, er man ikke "med".

(btw, jeg ble kalt "kjedelig" her om dagen av et vennepar fordi jeg aldri har blitt ferska av hverken familie eller andre ved seksuelle eskapader ute i fri natur, så det virker som det nye kicket folk får er å ha sex ute blandt folk.)
(nb: er fullt klar over at mange har sex i naturen, visste bare ikke at det var blitt så utbredt.)

er man ikke del av denne "framskyndede" kulturen faller man lett fra, og føler seg alene. (slik har jeg selv hatt det siden jeg var 15, hvor alle skulle drikke mest mulig, mens jeg holdt meg unna alkohol, og følgelig ble støtt ut av gjengen.)
følgelig fikk jeg depresjoner selv, med ett selvmordsforsøk (mislykket, takke f*** for det.)
rundt 19 års alderen byttet jeg vennekrets, ble mer utadvent og fikk nye og bedre venner.
det var først da jeg testet litt droger at jeg ble mer utadvent (av en eller annen grunn, noe naboer av min mor også har påpekt.) og det var enklere for meg å treffe nye mennesker, og ikke ta "nederlagene" så tungt lenger.

jeg vet man ikke skal kombinere depresjon med rus, men i mitt tilfelle fikk jeg åpnet meg mer, og ble mer omgjengelig da det ble lettere for meg å snakke om meg selv til andre. klart: alle kunne jeg ikke stole 100% på, men det blir livets lekse.
by the way: rusbruken er skjult for vennene mine, da ikke all info egner seg for alle


uavhengig av din metode for å forsøke å bryte med depresjonen, og få livsgnisten tilbake: vær ærlig med deg selv, finn ut av hva som gjør at du får disse tankene, stå fram for nære venner og snakk ut om ting.

dette løste mye for meg dropp gamle venner som uansett bare snylter på deg og ikke holder tett om deg, disse vil bare hjelpe til med å trekke deg ned for å heve seg selv (dessverre.)