View Single Post
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av ynkey Vis innlegg
Jeg vet du ikke spurte om mitt tilfelle, men jeg kan ikke snakke om andre da jeg ikke vet hvordan de føler, men jeg vet selv at jeg var deppa, du kan ikke si at et friskt menneske ser for seg at man henger med brukket nakke hver gang man går til skolen og ser en passende plass å henge seg. Du kan vel heller ikke si at man er frisk når man sitter med kniven i ene hånda og nøkkelen til våpenskapet til faren sin i andre...

Statistikken på selvmord er å finne på link

Så med andre ord, jeg vil absolutt si at man er psykisk syk hvis man er deppa, det er forskjell på en forskjølelse og HIV

PS. Det er heldig vis en tydelig (og gjevn) minking i selvmord siden 1986
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er klar over at psykiske lidelser er ett stort problem og en sjukdom, jeg tror bare ikke at 20% sliter med faktiske psykiske lidelser.

Ser man på statistikken over selvmord for aldersgruppen 15-19år de siste 24 årene så er tallene i dag lavere enn de var på begynnelsen av 90tallet.
Alt tilsier at den mentale helsen i dag skal være bedre enn på 90tallet. Det er mer penger og større bevissthet rundt problemene og likevel er det 20% som sliter. Hvor mange var det da på 80/90 tallet?
Hvis det var flere så skulle man tro at det viste seg på selvmordstatistikken.

Det bare styrker min påstand om at man i dag setter diagnosen psykisk syk på personer som bare for noen år siden ikke hadde fått denne diagnosen.

Sitat av dexter Vis innlegg
Mith: du svarer nesten på det første spørsmålet selv!:P

Hvis jeg vrir og vender på det du skrev, så får jeg: "Psykiske problemer er først og fremst en personlig vurdering av egnet helsepersonell, og det hadde de ikke før i tiden, så nå stiller de diagnoser på det som før var regnet som helt normal oppførsel."
Vis hele sitatet...
Men er det en sykdom og ett problem bare fordi man nå kan sette folk i bås?

Sitat av ynkey Vis innlegg
Mith når du sier at det kom som en overaskelse på overlegen må jeg bare svare og si at jeg tror han ble overasket over omfanget ikke at det eksisterte, ellers trengs det ikke alltid å være profesjonelt helsepersonell for å se at det er noen som er psykisk syk
Vis hele sitatet...
For å stille diagnosen så er man nødt for å ha en viss utdannelse ja. Jeg sier ikke at folk ikke er deppa, nedfor og lei seg. Jeg sier bare at det var de for 20år siden også, men det var ingen som kalte det en sykdom.
Sist endret av Mith; 28. mai 2010 kl. 18:10.