View Single Post
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
432
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Forøvrig:

Jeg trodde finanskrisen delvis var forårsaket av at bankene fikk for stort spillerom? Eller har jeg misforstått?
Vis hele sitatet...

Jeg skal ikke si imot at den delvis kan ha vært forårsaket av dette - til tross for at jeg ikke ser hvordan. Enlighten me, please.

Jeg er ikke noen ekspert på finans-/gjeldskrisen, men slik jeg har oppfattet det ble den i all hovedsak forårsaket av "råtne" lån, altså altfor mange lån som er gitt til folk som ikke kunne betjene lånene. Problemet med dette er at USA ikke fungerer som i Norge. Jeg aner ikke hvordan de fikk denne idéen, men de har det altså slik at dersom noen tar opp huslån og ikke klarer å betjene lånet, har de muligheten til å gi banken nøkkelen til huset og tvinge bankene til å stryke lånet. Dette setter altså det som ville vært en gjeldsslave for livet her i Norge fullstendig gjeldsfri!

Dette leder videre til at folk forhandler med bankene. Si at en bank ga et lån til en person. Denne personen og en annen person kjøper to identiske hus - begge betalte 5 millioner. Den ene personen klarte ikke å betjene lånet sitt, leverte nøkkelen til banken og huset ble tvangssolgt for 2,5 millioner. Dette setter naboen i det identiske huset i posisjon til å forhandle med banken. Denne personen kan gå til banken som han ikke kan betjene lånet til og si at dersom de ikke halverer lånet, eller i det minste kutter i det, vil han levere fra seg nøkkelen og ta opp et nytt lån hos noen andre for å kjøpe nabohuset som koster halvparten. Dette er selvsagt ikke bra for bankene, for nå har de gått i stort tap og vil (dersom nok folk gjør dette) kollapse. Det er dette jeg har fått det for meg at er hovedårsaken til finanskrisen, selv om det antakeligvis ikke var den eneste årsaken.


Jeg kan forøvrig legge til, for å være litt on topic, at jeg ikke stemmer FrP og har vanskelig for å forstå de som gjør det.
Sist endret av Taake; 18. mai 2010 kl. 20:41.