View Single Post
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Sio Vis innlegg
Hva kvinners lavere lønn angår så er det helt sant som dere sier at kvinner gjerne går etter mindre risikofylte jobber som gjerne heller gir en god mening enn en god lønn. Men flere kvinner har særdeles viktige jobber som krever lang utdanning og allikevel får mindre betalt, såkalte kvinneyrker. Dette gjør slik at menn vil tjene mer enn kvinner og er et opplagt likestillingproblem. Om løsningen blir å oppmuntre kvinner til og kjempe mot mennene eller om vi rett og slett skal betale dem mer (ser ut til at det går mot alt.2) vil tiden vise.
Vis hele sitatet...
Jeg jobber i ett mannsdominert yrke, populært kaldt IT-bransjen, og lønnen min etter VGS er langt høyere enn en sykepleiere, som ikke bare har gått minst tre år lengre enn meg på skole, men som også sitter med studielån.
Det er samme ser man om man setter lønnen til fagarbeidere opp mot hverandre, feks. snekkere mot hjelpepleiere og resepsjonister mot murere. Så og si uten unntak så får "kvinneyrker" dårligere betalt. Hvis man ser på ufaglærte jobber så gjelder det samme der.

Når det kommer til at du føler deg ukomfortable med radikale feminister som ser på menn som svin så er ikke det så rart, jeg har også opplevd det mange ganger. La dem holde på med sitt og fokuser heller på de områdene det faktisk er mulig å diskutere, som feks. likelønn.