View Single Post
Min far er løsemiddelskadd etter å ha jobbet som lakkerer, så jeg vet hvor mye dette kan ødelegge et menneske.
Mitt råd til deg er som følger:

SLUTT I DEN JOBBEN I MORGEN!

Min far måtte slutt i jobben når han var ca 35 år. Han er nå 60, og har følgende problemer pga denne jobben:
* Skrumplever (selv om han ikke drikker, eller har drukket mer enn en øl til maten en gang i blandt).
* Nyreproblemer.
* Stive lunger pga innpust av løsemidler. Medfører liten kondis. Kunne like gjerne hatt KOLS.
* Dårlig husk pga løsemidler (ringte min mor en gang, og lurte på hvilken side av veien han skulle kjøre på).
* Kreft i halsen (mest sannsynlig pga løsemidler. Han har aldri tatt et drag av røyk).
* Overvekt. Pga dårlige lunger har han ikke kapasitet til å holde seg i form, som han burde.
* Høyt blodtrykk.
* Diabets.
* Ødlagte knær pga opvervekt, som igjen er et resultat av løsemiddelskaden.
* De vurderer nå hjerte og lunge transplantasjon, men dette er såpass alvorlig, og vansklig å finne donorer, at det mest sannsynligvis ikke blir noe av (man må ha en viss form for å tåle en slik operasjon).

Det er kansje ikke sikkert at du får det like ille som dette, men sjansen er der. Kommer an på hvor lenge du har vært eksponert for dette, samt at noen tåler det bedre enn andre. Du kan håpe du er en av dem som tåler det bra, men dersom du nå merker at husken er blitt dårligere, så blir det desverre ikke bedre om du slutter i jobben i morgen.
Det beste du kan håpe på, er at det ikke blir så mye værre. For min far var det slik at han ble gradvis værre etter som årene gikk (etter at han sluttet i lakkeringsjobben).

Slutt så raskt som mulig, og finn deg en annen jobb. Ikke noe vits å potensiellt ødlegge livet på en lakkeringsjobb.