View Single Post
Sitat av Potrick Vis innlegg
Takk for tipset. Hva er vel en diskusjon verdt om man på forhånd har bestemt seg for at man har rett og ikke er åpen for ny lærdom?

Mulig jeg har en feminist inni meg da, men mine tidligere erfaringer med "feminister" gjør at jeg beklageligvis har ganske kjipe assosiasjoner til ordet.

Men jeg skal ta en titt på Judith Butler.
Vis hele sitatet...
Liker holdningen din. Det er få som har tatt skade av å lese mer om tema de har sterke meninger om, men det er dessverre enda færre som gidder (og dermed blir debatten synsing og følelser i stedet).

Jeg skjønner godt at ordet feminisme gir en dårlig assosiasjon, det er vel fordi det ofte er de som skriker høyest (og kanskje dårligst) som blir hørt. Som NiteOwl sier; Ottar trekkes fram i media, men de er faktisk ekstreme. Jeg har lest mye rart innen feminismene, men også mye konstruktivt, da for eksempel fra 3. Verden feminister som skal ha seg frabedt å skulle passe inn i den hvite, middelklasse, heterofile 'pakningen' som alle kvinner skal passe inn i, i følge en del av de store feministene i vesten. Judith Butler og Chandra Mohanty er noen av de (mange) som utfordrer disse konseptene og som ikke nødvendigvis ser nytten i å bytte ut 'mann' med 'kvinne' for å skape 'likeverd'.

NiteOwl påpeker noe viktig i objektiviseringen av kvinner i samfunnet generelt. Det er bare å ta en titt på dagbladet's debattsider for eksempel. Hvis det er en kvinne på et bilde så blir det med en gang kommentert på hennes utseende, om det er stygt, digg, fint osv. mens hadde det vært en mann i samme sak hadde debatten holdt seg til saken. Glemmer aldri et bilde av Angela Merkele, artikkelen handlet om valgkampen og hun hadde på seg en utringet kjole for anledningen. 90% av alle kommentarene diskuterte kløfta hennes. Er det ikke utrulig? Merkele, lederen av en av de store maktene i verden, og det som er interessant er kløfta hennes.

For min del er det ikke viktig å tvinge gjennom at vi er like, for det er vi ikke. Men det er viktig for alle å forstå at det kan være like mye forskjell mellom to gutter (eller to jenter) som det er mellom en gutt og en jente. Derfor blir det håpløst å skulle strebe etter et 'likt' samfunn, det finnes ikke. Det som går an er å legge til rette for at alle skal få de samme mulighetene og rettighetene, okke som jente eller gutt. På den måten får vi et inkluderende samfunn, i stedet for et som insiterer på å framheve ulikhetene som noe negativt.