View Single Post
Sitat av felix_poker Vis innlegg

Det er en vesentlig forskjell som du ser ut til å overse. Å brenne av seg øyenbrynene eller ta en overdose, går kun ut over deg selv, eventulet familie og venner. Om du er involvert i et trafikkuhell er sjangsen stor for at også andre mennesker kan bli skadet eller miste livet.

Igjen; har du noen kilder som kan bekrefte dette?

Nei, personlige erfaring erstatter ikke kilder og statistikk! Jeg har selv kjørt bil i grisefylla. Det gikk helt fint. Det betyr på ingen måte at det er trygt!

Hvorfor forhøye denne ekstisterende risikoen ved å kjøre i ruset tilstand?

Det er jo fullstendig irrelevant. Som nevnt over; personlige erfaringer og enkeltttilfeller sier lite om det store bildet.

Som sagt, det er mange faktorer som kan påvirke kjøreevnen. Det er imidlertid ikke en god grunn for å tilføre en ny faktor.
Vis hele sitatet...
Igjen, har du noen kilder som kan bekrefte din side uten store feilkilder? F.eks en studie som går ut på dårligere dømmekraft pga mekanismer iverksatt av amfetamin? Jeg har ikke sett, men kan egentlig tenke meg at det finnes dokumentasjon på at amfetmainpåvirkede sjåfører er overrepresentert. Men hadde du tatt andel personer i ulykker som har prøvd tunge narkotika, men ikke er påvirket, hadde nok også disse skilt seg ut - nettopp fordi de grunnleggende holdningene som i utgangspunktet fører folk på feil side av loven også åpner for mer forakt for andre sider av "systemet". Fartsgrenser og trafikkhensyn bl.a, som forsåvidt også er regulert av lover.

Den generelle oppfatningen innenfor medisin er at amfetaminer stimulerer evne til fokus, den mest grunnleggende sikkerhetsmekanismen du har i trafikken (sett bort ifra holdninger etc).

Med mindre det er noe jeg ikke har fått med meg vedrørende amfetamins virkemåter så er det ingenting annet enn en subjektiv hypotese fra din side som tilsier at amfetamin skulle være negativt overhodet for kjøreevne. Selvfølgelig, at man "føler seg bedre" vil endre vurderingsgrunnlaget litt i visse situasjoner, men det samme gjelder jo hvis du vinner i lotto. Du er ikke en trafikkpsyko av den grunn.



Sitat av felix_poker Vis innlegg
Som sagt, det er mange faktorer som kan påvirke kjøreevnen. Det er imidlertid ikke en god grunn for å tilføre en ny faktor.
Vis hele sitatet...
Men som sagt, det at amfetamin er et rusmiddel gir det ikke en særstilling som risikofaktor. Ser man det i et økonomisk og rettslig perspektiv vil selvfølgelig rus ved en ulykke få katastrofale følger for deg selv. Det dette handler om er som nevnt over; man er ikke alene i trafikken. Derfor ser jeg dette kun ut ifra medtrafikanter og passasjerers vinkel, som etter min mening ikke har noe mer å bekymre seg for enn om sjåføren er litt sliten.