View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvorfor det? Han har jo gjort noe ulovlig, og er fullstendig klar over at dette er en del av risikoen han tok.
Vis hele sitatet...
Det jeg sier er at hvem som helst kan si hva som helst på nettet, politiet kan ikke etterforske alt alle skriver. Men siden de velger å gjøre det i denne saken, så finner jeg det rimelig at de også burde begynne å etterforske mer alvorlig kriminalitet, som det er skrevet om på nettet. Det er forskjell på å møte opp på politihuset og fysisk melde ifra om en sak, og at politiet skal starte etterforskning på alt de finner på nettet som kan virke plausibelt.

Mer eller mindre? Poenget er at ressurskonsentrasjonen du ønsker medfører at tyveri, små voldsepisoder, småsvindel, æreskrenkelse, heleri osv. ikke vil få noen som helst juridiske konsekvenser. Det er rimelig langt i mellom det og at mange vurderer risikoen for å kjøre for fort som lav. Hvor har du forresten tallet 80% fra? Jeg har ærlig talt ikke tro på at politiet huker inn 80% av bilistene i fartskontroller.
Vis hele sitatet...
80% av alle bilister bryter fartsgrensen, tallet er hentet fra en reklame for et firma som tilbyr radarvarsling. Det har ikke noe med hvor mange politiet tar. Men når 80% av de som har lappen bryter fartsgrensen, så vil jeg anta at de ikke forbinder stor risiko for å bli tatt med det.

Mener du at loven om funn av kulturminner burde endres, at politiet ikke burde følge opp kriminelle handlinger, eller begge deler? Hvis du mener det første, så er det en grei sak det, selv om jeg er uenig. Det andre, derimot, er tullete, og jeg har allerede forklart hvorfor.
Vis hele sitatet...
Ja, den burde endres til at ting funnet på privat eiendom du har kjøpt av staten er i ditt eie. Ja, politiet burde følge opp kriminelle handlinger, men utlevering av IP-adresser og lignende, mener jeg politiet ikke har krav på.

Det er en prinsippsak, ja, men den handler ikke om prinsippene du forfekter. Det handler om kildevern. Og retten har dømt i politiets favør. Så at du mener de ikke har krav på informasjonen hjelper ikke så mye, ettersom de faktisk har det.
Vis hele sitatet...
Nei, det gjør det ikke. Men jeg mener nå fortsatt det.

Ettersom det ikke er en garanti for at tipsene som kommer inn til politiet stemmer, betyr det da at de ikke skal følge de opp? De må selvfølgelig følge opp de sakene hvor det er rimelig grunn til å anta at noe kriminelt har skjedd, og det er det helt klart i denne saken.
Vis hele sitatet...
Ja, og som jeg sier; hvis de velger å gjøre det i denne saken, så må de også velge å gjøre det i andre saker. Noe som vanskelig lar seg gjøre, med mindre politiet begynner å kreve utlevering av alle IP-adresser som har skrevet at de har gjort noe ulovlig. Og da kommer vi tilbake til mitt standpunkt om at alt du skriver på nettet burde være i full anonymitet, med mindre du velger å registrere deg et sted hvor du godtar retningslinjer som gjør at du kan bli identifisert.