View Single Post
Jeg har noe å tilføye når det kommer til kostnader:
Grove kostnadsberegninger fra Helsedirektoratet estimerer at heroin per bruker vil koste 350 000 i året (LAR er 120 000).
Men hvis besparelsen per år er 360 000 per LAR bruker så vil det si at vi fremdeles sparer penger på og behandle med heroin, besparelsen blir vel da 130 000 per bruker per år.
Det første tallet er hentet fra denne kilden: http://hjerte.no/asset/41973/1/41973_1.pdf

Anbefaler også de som har en formening om denne debatten til og lese gjennom dette skrivet, jeg visste ikke at det var såpass mye motstand til heroinbehandling i fagmiljøet. Mye av grunnen er selvsagt moralisme, men de har gode poenger også.
Edle Ravndal ved SIRUS mener for eksempel at forskningen som er gjort i Sveits ikke er metodisk holdbar.

Jeg er selv for heroin på blå resept hvis heroinen deles ut og må bli brukt på klinikker.
Men vil bare presisere at dette blir for en liten gruppe, de aller aller tyngste misbrukerne, og at heroin i seg selv ikke vil løse alle problemer. Det må mange andre tiltak til, for eksempel må staten inn å tilby bosted til disse rusmisbrukerne. Heroinklinikker er bare et verktøy i behandlingen, men er ikke kraftig nok til og løse alle problemer. Det jeg verdsetter med heroindebatten er ikke selve heroinen, men at det snakkes mer rundt hele den katastrofale politikken vi fører mot de som sliter mest i vårt samfunn. Skal noe få plass og fokus i media i dag, så må det være litt kontroversielt, folk har prøvd i mange år og påpeke alle feilene i behandlingssystemet i Norge uten å ha fått noe særlig fokus. Det at heroin forhåpentligvis skal bli en del av behandlingssystemet har skapt såpass mye oppsikt at andre og flere feil i behandlingssystemet nå lettere kan komme frem i fokus.

Til Mith vil jeg si: Heroin går fra å være et rusmiddel (ofte brukt som medisin) til å være en reell medisin den dagen brukeren ønsker og komme seg ut av helvete. Mine skattepenger går lett til medisin for en som sliter.