View Single Post
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Trådstarter
Sitat av Elefanten Vis innlegg
Denne heroinen hadde som tidligere nevnt vær for de som er ansett som "lost cause". Når man tar folk som virkelig har kjørt seg på ræv, folk som har gått fra å ha en sjanse til å samle flasker på gaten, så er det ingen logisk grunn til at de plutselig skal stoppe - nå som de har fått livet tilbake i tillegg til at de kan ruse seg. Selvfølgelig vil unntakene være der, men jeg har null tro på at det økonomisk sett ville lønne seg. Syntetisk heroin til tusenvis av brukere på en daglig basis blir jo også en regning som neppe gjennomsnittsbrukeren vil være i nærheten til å betale inn til staten ila sitt liv.

Ikke missforstå, jeg argumenterer ikke mot heroin på blåresept, det er jeg absolutt tilhenger av. Men det er fra et menneskelig og samfunsmessig perspektiv. Økonomisk derimot mener jeg slaget er tapt.
Vis hele sitatet...
Jeg var på vei for å svare på posten din og argumentere med at Metadon og Subutex allerede er brukte preparater som skal hjelpe rusmisbrukere til å gå av heroinen, noe som koster staten/skattebetalere en del penger hvert eneste år.
Ettersom jeg ikke hadde noen eksakte tall eller kilder å vise til tok jeg meg en leite runde på Google, der jeg tilslutt kom over en sak med konkrete tall å vise til.

Det ble allerede i 2002 gjort research basert på hvilke kostnader rusmisbrukere vil få for staten, bortsett fra at denne analysen var basert på Metadon og Subutex og ikke heroin.
Jeg synest alikevel at denne er høyst reel i denne debatten.

Sitat av http://www.forskning.no/artikler/2002/mai/1021550875.21
Det viser seg nemlig at samfunnet kan spare hele 360 000 kroner for hver tunge stoffmisbruker som behandles med Metadon eller Subutex.
Vis hele sitatet...
Sitat av http://www.forskning.no/artikler/2002/mai/1021550875.21
Forskerne har sett på hva det ville koste med behandling for misbrukerne i et år, og målt dette opp mot en rekke andre faktorer. Regnestykket er er gjort ved å se på hvilke utgifter sosial- og helsevesenet, politi- og fengselsetaten, samt forsikringsselskaper ville kunne få med de samme misbrukerne i løpet av et år, dersom de ikke fikk behandling. Det er også tatt hensyn til faktorer som mulige ekstra inntekter ved å få flere folk i arbeid, samt besparelser i form av mindre behov for institusjonsplasser.
Vis hele sitatet...
Som jeg allerede skrev i første post har også denne undersøkelsen sett fordeler ved å gi rusgivende preparater til tunge heroin misbrukere. Nå er ikke Subutex særlig rusgivende for en heronist, men gjør at personen blir frisk og klarer å fungere i hverdagen.
Metadon er et stoff som kan være ett litt mer rusgivende effekt, dog den mest hardbarka heronisten ikke vil få noe rus effekt av det for uten om i oppstarts fasen. Da blir de ofte satt på opptrapping først, for så å trappe ned for å finne riktig dose.
Metadon er også et stoff som vil gjøre en person som har vært avhengig av heroin til å fungere normalt i hverdagen.
Med normalt mener jeg å gjøre dagligdagse gjøremål, utføre arbeid, holde en leilighet, finne kjærligheten og få seg en familie og sånn generelt kunne fungere slik en "a4 person" er ment til å fungere i dag.
Dette er fullt mulig for en person som virkelig har et hardt ønske om å forandre livet sitt og virkelig ta et oppgjør med virkeligheten, så Metadon/Subutex er et godt alternativ for mange.

Problemet er at ingen mennesker er like (heldigvis). Dette betyr da at f.eks Metadon ikke er ment for alle. Ikke alle klarer å kutte rusavhenigiheten sin slik andre klarer, tross utallige ganger på forskjellige instutisjoner som rusklinikker og fengsel. De har rett og slett vært misbrukere så lenge at det eneste de vet er å ruse seg og har gitt opp det lille av håp til å kunne bli rusfri. Da er ikke Metadon eller Subutex et alternativ for dem. Det eneste som vil skje er at de vil selge det for å få tak i en ny brukerdose.
Personer som er kommet til et slik nivå bruker pengene de får av staten til leilighet, livsopphold og andre stønader de måtte motta på dop. Når disse pengene går tom er det desverre mange som utfører vinningskriminalitet eller andre typer lovbrudd. Kun for å klare å få nok penger til heroin dosen* for å ikke bli dau sjuk. (*heroin dosen; Kan liksågodt kalle det for medisin eller selv medisinering ettersom dette helt klart er en sjukdom.)
_
Det positive med det hele er tallene fra 2002 som gjelder for Metadon og Subutex. Tenk da hvilke tall til undersøkelsen som vil være reelle om syntetisk Medisin kommer på markedet igjenom sprøyterom.

Sitat av forskning.no
Åpenbar inntjening

•Året før behandlingen stjal rusmisbrukerne i undersøkelsen for ca. 11,9 millioner kroner for å få penger til stoff. Etter behandling var det tilsvarende tallet 1,2 millioner.
•Gjennomsnittlig antall dager i fengsel før undersøkelsen var 48 dager pr. år for hver av rusmisbrukerne. Året etter undersøkelsen var tallet nede i 12 dager pr. person.
•Før behandling var 30 prosent av klientene innlagt på institusjon til enhver tid. Året etter var tallet sunket til 5- 10 prosent.
Vis hele sitatet...

Poenget mitt med denne posten Elefanten er at jeg ikke er enig i dine spådommer om hvilket økonomisk nederlag dette vil bli for staten og/eller de Norske skattebetalerene. I følge analysen som jeg har quotet så vil hele prosjektet bare være en eneste stor fordel.
Det som jeg skrev om Metadon og Subutex brukere om å kunne leve normalt vil jo være like aktuell som for evt. syntetisk heroin brukere.
Jeg ser i hvertfall ingen grunn til ikke å forsøke dette og se hvordan det vil fungere i praksis.
Sist endret av spQ; 15. april 2010 kl. 09:49. Grunn: "Millioner å tjene på Metadon-behandling"