View Single Post
Sitat av Weili Vis innlegg
Ikke glem spiseforstyrrelser som anorexia eller bulimi, er disse også foreldrenes ansvar? Kom en positiv undersøkelse som viste at norske barns vekt har stoppet å stige, mye takket være matopplysning og mer aktivitet i skolen. Gjør sunn og god mat billigere, hvis sjokoladen kostet 4 ganger mer enn bananen så sier det seg selv hva ukelønna kan hige etter.
Vis hele sitatet...
Nei. Anorexia og bulimi er sykdommer som kan trigges av mange kompliserte faktorer og ofte krever profesjonell behandling. Det blir som å gi foreldre ansvar for diabetes - det kan skje hvem som helst, enda oddsen selvfølgelig øker med overvekt og elendig kosthold. Men det er ingen direkte måte foreldre med sikkerhet kan motarbeide de ovennevnte lidelser, og derfor skal selvfølgelig ikke foreldre holdes ansvarlig.

Hele grunnlaget for mine meninger er nettopp det at fedme er et veldig konkret fenomen med veldig konkrete, simple løsninger. Unntaket er selvfølgelig alvorlige genetiske defekter som går ut over f.eks sultrefleks eller metabolisme etc.

Forøvrig påfallende det du sier, jeg mener å huske vekten fortsatt var i øke?

Jeg er for billigere sunn mat, og det kan sevlfølgelig være en del av løsningen.