View Single Post
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Trådstarter
Sitat av djxfade Vis innlegg
Om ett så sterkt og farlig stoff som Heroin hadde blitt semi-legalisert, så ville plutselig mange krevd en tilsvarende løsning på andre stoffer.
Tror ikke dette hadde fungert i praksis.
Og jeg er ikke intressert i at mine ærlige betalte skattepenger skal gå til at folk som har rotet seg bort i dette tullet skal få ruse seg gratis, uaktuelt.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke helt linken mellom å gi heroin som medisin og legalisering av andre stoffer. Heroin er blitt til en liten folkesykdom og gir så sterke abstinenser at mange av de tunge misbrukerene som har brukt heroin i 15-25 år har innsett at de ikke kommer til å bli rusfri. For dem blir da heroin medisin på lik linje som Metadon eller Subutex. Forskjellen er at heroin vil gi dem en rus i motsettning til Metadon og/eller Subutex. Jeg synest det da er bedre at de som har gitt opp håpet på å bli rusfri kan få tilbudet om å få heroin som medisin i stedet for å trekke på gaten og stresse penger etter ny dose dag ut, dag inn. Disse menneskene ville da ha trukket seg bort fra gaten og sluppet å tigge, stjele og alt det andre som fører med.

Du nevner skattepenger som et argument. Dette ser jeg som helt uvesentlig da vi allerede betaler for fengselsplasser som kanskje kunne vært unngått hvis de som stiller i denne klassen hadde fått et annet tilbud enn å bli straffet og fengslet.
Det koster ca. 1500 kr døgnet pr innsatt og 440 millioner i året for å gi fanger husly. Tallene har jeg hentet fra http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2558833.ece.
Jeg quoter meg selv fra en annen tråd:

Sitat av spQ
Dette er bare tall fra fengslene i Norge, så man kan legge til kostnadder som gratis sykehus (som inkl. gratis medisinering, mat, rekvesita, lønn til de annsatte) Ambulanse personell som kjører som noen gale frem og tilbake dag ut, dag inn for å redde folk som har tatt overdose. Disse skal også ha lønn.
For ikke å snakke om alle avrusnings instutisjonene som er gratis. De ansatte skal ha lønn der også, og de rusavhengige skal ha mat, husvær og velferd. Dette koster penger og er noe vi alle skattebetalere allerede betaler for nå.
Vis hele sitatet...
Vi betaler også for medisinering med Metadon og Subutex, samt forskjellige hospits og sprøyterom som er tilgjengelig.

Sitat av omba Vis innlegg
Gratis metadon, om det ikke alrede er det, men heroin er jeg imot, tenk hvor mye ubuffa/sterk heroin som kommmer i omløp?
Er ikke sikkert de trenger så mye som de får, og da blir restene solgt til andre.
Tenk på unge som skal prøve heroin for 2-5 gangen, istede for å tenke: Jeg kommmer til å havne på gata vist jeg forsetter, tenker de heller: Staten tar jo vare på meg, da får jeg jo gratis rus.
Kanskje de fereste unge i rusmiljøer tenker det, men det blir nok noen vist det blir legalisert.

Kanskje en løsning er å gi de tungeste rusmisbrukerene heroin, men da skal en sykepleier skyte det, og ikke at de skal ta det med deg. Ganskje det vil virke, jeg vet ikke.
Vis hele sitatet...
Narkomane har tilbud om gratis Metadon, problemet er at dette preparatet ikke gir den ønskede effekten til de tyngste misbrukerne og de velger derfor å bruke heroin fremfor å bli frisk.
Vi kan alle sitte her på vår høye hest og si; De valgte det selv, men dette blir helt feil tankegang etter min mening.
Det er mye rart vi som ikke er avhengige av heroin velger selv som skader kroppen og går ut over skattepengene vi betaler, der staten må trå inn og gi en hjelpende hånd.
Jeg ser hva du mener ang. redselen for at preperatet vil komme ut på gaten.
Dette tror jeg dog ikke kommer til å skjer fordi det vil være strenge krav til at ingenting kommer utenfor sprøyte rommet og det vil bli overvåket av helsepersonell til en hver tid.
Jeg tror ikke at noen narkomane som får dette tilbudet overhodet kunne ønske seg å gå tilbake til det utblandete stoffet som finnes på gaten. Dermed så tror jeg det er 99% sikkert at de som får tilbudet bruker dette som planlagt. Hva har nå de å tjene på at dette kommer på gaten?
I bunn og grunn er de jo bare interesert i å bli frisk for å kunne fungere i hverdagen, da har de alt å tape på å prøve å få noe med seg ut i fra sprøyterommet.

Jeg synest det hele bunner i medmenneskelighet og evnen til å tenke uten for boksen. Vi har nå kjempet "the war on drugs" og dette har ikke ført til noe som helst godt. Folk misbruker fremdeles og stoffet blir stadig mer tilgjengelig til en rimeligere penge.
Større tilgjenglighet til en billig penge fører uten tvil til større rekruttering, bare det siste halve året har en brukerdose gått ned 100 kr i pris. Asylsøkere fra alle verdens land farer rundt og presser prisene ned til bunns, noe som gjør at flere har tilgang og flere har økonomi til å drive på med det.
Hvis tunge misbrukere hadde fått heroin på resept ville den største kjernen av kunder forsvinne og det vil da automatisk bli vanskeligere å få solgt stoffet.
Etter hvert vil selgerne gå i tap og det vil bli mindre og mindre lukrativt å smugle til Norge.

I Sveits har de sett en kraftig nedgang i nye heroin misbrukere, nettopp fordi at heroin nå er en medisin. Det er ikke like spennende å prøve lenger.
I verstefall ender de bare opp som en medisinbruker alikevel. Jeg tror ikke det kommer til å bli noen hvilepute.
Jeg synest Norge burde satse mer på avrusnings klinikker og evt. dømme rusavhengige til å sone straffer på en avrusnings klinikk i stedet for å havne i fengslel. Jeg synest også at det burde være mye større fokus på ettervern der hvor de som kommer fra en avrusning og/eller fengsel har et opplegg når de kommer ut. Det skjer hver eneste dag at folk kommer ut fra fengsel med en liten slamp penger i hånda: "Sånn - UT! Så får du klare deg selv". Det sier seg selv hva som skjer da.
Samtidig med heroin som medisin til de tungste misbrukerene mener jeg også at det skal fortsettes å bruke Metadon og Subutex til personer som har sjans til å komme seg ut av rushelvete.

Det er snakk om å gi mennesker et mer verdig liv. De vil slippe å tigge og gå rundt å sulte og fryse og ikke ha husvær. De vil få råd til å kjøpe eg klær, i stedet for å stjele dem. De vil få råd til mat, kanskje til og med å holde en leilighet slik at de får levd et normalt liv der kroppslig hygiene spiller en stor rolle.
Det er ingen av de som trekker på gaten som ønsker å gå slik de gjør. Det er klart at de ønsker seg noe mer i livet. Nå er kanskje muligheten her for å kunne gi dem akkuratt det.

Jeg er i aller høyeste grad for et prøveprosjekt!
Hvis noen er interesert i å sette seg mer inn i saken vil jeg anbefalle http://www.fhn.no og http://heroin.no som lesestoff.
Sist endret av spQ; 5. april 2010 kl. 13:31.