View Single Post
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Ettersom våpnet må handles inn via en pistolklubb / oppbevares i klubben det første halvåret han er medlem så sier det seg selv at klubben hadde sagt i fra om det ikke er lov å benytte våpnet på deres baner!

Ingen begrensning av våpentype på andre baner utenom heltautomatisk?
Hva sier du til rifle/pistol på leirduebane f.eks?
Vis hele sitatet...
Er noen begrensninger ja... Helautomatisk har ikke noe lovlig og fonuftig bruksmåte i det norske samfunn. Med unntak av praktisk skyting, men der gjelder det at klubbene oppbevarer våpnene ( skyt meg viss jeg tar feil, men var slik da jeg var intresert sist)

En hagle har en effektiv rekkevidde på 30 meter dog har jeg selv skutt rådyr på 70 meter med kraftig ammo og trang choke. Sikkerhetssonen på ei hagle er destinert til ca 200 m.

Pistol/ rifle har forskjellige effektive rekkevidder.

6.5x55 for eksempel er effektiv opptil ca 175m. mens sikkerhetssonen er ca 3-4 km

12.7mm/ .50 cal har en sikkerhets rekkevidde på alt fra 3600m til 6300m RR Reduced Range / øvelse er på 3600m og MP Multi-Purpose på 6300m MP skyter igjennom panser plater på 10,9mm på 100meter uten noe problem.

Ei lerdue bane er som regel bare en jordplatt som er nedhogd, mens ei rifle/pistolbane er en bane med jordvoller og sikkerhetssoner rundt.

Kort fortalt:

Så er det begrensninger på ei lerdue bane som er bedømt som selvsigende av alle som har/ burde hatt kunskaper nok om siden de innehar våpen.
Sist endret av thebigt; 4. april 2010 kl. 21:18.