View Single Post
Sitat av paranoy Vis innlegg
Frihetsberøvelse? Ja, hvis du er på lukket avdeling, isolasjon/sikring eller dobbeltdiagnose-avdeling kanskje, men ellers er det ikke mye frihetsberøvelse. Selv på lukket avdeling er det ikke mye frihetsberøvelse, du kan jo gå ut utenfor behandlingsområdet når du vil bare du sier i fra og avtaler med personalet, jo!

Unntaksvis er nattestid, men du kan jo fly rundt i gangene i avdelingen hele natta om du vil! Permisjoner stort sett hver helg hvis du har fått innvilget dette, altså ikke driti deg ut på narkotest i dobbeltdiagnose-avdelingene, vært snill og vurdert sikker nok på sikkerhetsposten eller rett og slett bare husket på å levere permisjonssøknaden senest torsdag på lukket avdeling.

Jeg kan godt forstå den skepsisen det er rundt antipsykotika og antidepressiva, og rent generelt sett så kan jeg forstå skepsisen til psykiatrien også, selv om jeg forstår skepsisen mot psykofarmaka bedre. Personlig vil jeg påstå at estimert varighet på forbruket av - spesielt antipsykotika - er vel nok til å gjøre de fleste skeptiske. Livet ut? Når du er 17 år og får vite at du må over på avhengighetsskapende, sterke medisiner med en rulletekst full av bivirkninger for resten av livet, spesielt hvis en kommer ut for en psykotisk episode til, så forstår jeg skepsisen til både psykiatrien og psykofarmakaen!

Det er bedre å kontakte TIPS enn legevakta. På akuttmottaket risikerer han å bli sluppet ut igjen etter bare noen dager og fortsatt være i psykotisk tilstand. Resultatet blir at en flyr som en jo-jo ut og inn av institusjoner uten mål og mening. Hvis det er psykose som skal utredes kan man like så godt kontakte ekspertisen med en gang, enn å gå alle de mange omveier en må gå ellers. Da sikter jeg til at vedkommende er såpass ung og tilhører målgruppen til TIPS! På denne måten sikres han en minimum utredningstid og profesjonell oppfølging og videre behandling etterpå i DPS, også da med spesialisthelsetjenestens fagfolk bak seg og ikke en random ledig distriktspsykolog.
Vis hele sitatet...
Som sagt det er vanskelig å vite hvilke tilbud han har når vi ikke vet hvor han holder til i landet. Hvis han legges inn frivillig er de nødt til å ha han inne til observasjon i minimum 7 dager for utredning. Og de er vel fagfolk de som jobber på psykiatrisk avdeling også? Det er ikke slik at etter 7 dager så kaster de deg ut, de sørger for videre behandling i form av DPS som du selv nevner. TIPS ser ut til å være et bra tilbud, men er rettet mot sør/midt-Rogaland og etter en eventuell samtale så vil de "bare" kontakte fastlegen og vi er tilbake på punkt 1: kontakte lege/legevakt som griper tak i problemet.
En psykisk lidelse forsvinner ikke av seg selv, så psykofarma er desverre løsningen vi har. Om enn midlertidig behandling for å behandle psykose eller vedvarende behandling til evig tid for å forhindre tilbakefall. Det er en vurdering en selv også må ta stilling til, vil jeg ta medisiner som kan ha/har uheldig bieffekter og få økt livskvalitet, eller skal jeg la være og se hvor bra det går.

Angående frihetsberøvelse så er det riktig som du sier at man kan oppnå diverse friheter etterhvert. Men for et menneske som er vant til å gjøre slik en vil så føles det kjipt å måtte være i seng til kl.23, stå opp senest kl.9, være innelåst på avdeling, bare kunne gå ut etter å ha gitt beskjed og fått tillatelse - som oftest må man ha med følge den første tiden. Etter en stund og god oppførsel though så får man tilbake flere "rettigheter" så en kan både dra ut som en ønsker så lenge man er tilbake til rett tid, eller dra på hjemreise/ferie etter å ha fått innvilget permisjon