View Single Post
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Jeg er ikke vegetarianer, men har et relativt bevisst forhold til kjøttspising, og forsøker å spise lite kjøtt, og da fortrinnsvis hvitt kjøtt (lavere ressursbruk enn produksjon av rødt kjøtt). Jeg tenker også godt gjennom opphavet til kjøtt eller generelle matvarer jeg handler inn, siden mye som produseres har et relativt tvilsomt opphav, eksempelvis soya eller kjøtt fra Brasil, der mesteparten er fremavlet på nedbrent/nedhugget regnskogsområde.

Mitt grunnlag for å være moderat kjøttspiser, samt være bevisst generelt, bunner i ressursforvaltning og etikk. Å fremstille en kilo kjøtt er enormt ressurskrevende i forhold til å fremstille eksempelvis en kilo tofu. Når vi lever i en verden der ressurstilgang er begrensende faktor for svært mange mennesker ser jeg ingen grunn til å sløse.

(Hva som er så fordømt vakkert og riktig med dyr i bur/trange båser/generelt husdyrhold der dyrets eneste mål i livet er å legge på seg mest mulig fortest mulig slik at det kan bli drept og spist har jeg også problemer med å oppfatte.)