View Single Post
Tomgangskjøring er ulovlig, som noen allerede har påpekt. Det er klart at det forurenser miljøet i forhold til en motor som er avslått, men det er også viktig å huske på at en kald motor forurenser mer enn en varm motor. På kalde vinterdager er det sannsynlig at man forurenser mindre ved at motoren går på tomgang, enn at man stopper og starter. En motor bruker veldig lite drivstoff på tomgang. I de fleste tilfeller er det snakk om 3-4 dl i timen, og litt ekstra hvis man bruker aircondition anlegg. Ved normal kjøring er det snakk om mange liter, alt etter hvor hard man er på gassen. Hvis du virkelig er opptatt av miljøet, så burde du heller kjefte på myndighetene som planter fartshumper og bruker lysregulering i kryss uansett trafikkmengde, som i mange tilfeller også er tidinnstilt. Det er en kjent sak at forbruket er lavest med gjevn kjøring. F.eks. når jeg må bremse foran en fartshump, stiger forbruket med rundt 300% under aksellerasjonen. I oppoverbakke er forbruket langt høyere. Da kan du tenke på hvor mye man forurenser hvis man treffer en "rød bølge" på vei inn eller ut av byen, og ikke klarer å tilpasse farten slik at man unngår å stoppe opp helt. Jeg står ofte med motoren på tomgang, og med god samvittighet. Det eneste jeg tenker på, er motorstøy rundt tett bebyggelse på morgen, kveld og nattestid.