View Single Post
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Nå var jo spørsmålet først og fremst om politiet hadde nok indisier på at trådstarter var ruset til at de hadde hjemmel for å ta denne prøven i utgangspunktet, men det er umulig for oss å mene noe om, da vi ikke har observert situasjonen. Men trådstarter har jo sagt at han hadde rusmidler, eller rester av dette i blodet så det kan virke som om politiet gjettet riktig...


Er ikke sikker på dette med hvorvidt de kan ta lappen din, men jeg fant dette i linken som ble postet over:

"Ved nekting av medvirkning til legeundersøkelse, utåndingsprøve osv., skal førerkortet inndras for minst 2 år."
Vis hele sitatet...
Jeg har blitt stoppet en gang for mistanke om at jeg hadde ruset meg. Dette var i periode hvor jeg kun røyket hasj i ny og ne(hadde ikke tatt sterkere stoffer på 7-8 måneder), og så ikke på noen måte spesielt rusa ut. Store pupiller kan man få av at kroppen slipper adrenalin. Fight or flight-reaksjon. For min del hender det ofte at jeg kan ha relativt store pupiller selv om jeg er nykter. Samme gjelder andre i familien min som ikke driver med droger i det hele tatt. Politimannen som stoppet meg helt tilfeldig på gata mente jeg så mistenksom ut og ville ha meg med til urinprøve. Noe jeg selvfølgelig nektet. Han hadde fått lov til å ransake meg, samt at jeg hadde gitt en forklaring på hva jeg drev med. At jeg da skulle bli tatt med til stasjonen mot min vilje er forsåvidt greit nok. Det har de lov til mens de venter på at politijuristen skal hoste opp en fullmakt til å ta urinprøve av meg. Men dette er noe de faktisk skal levere. De kan ikke si han sa det på telefon. Er jo ikke akkurat som rusmidler går ut av blodet på en time eller to ekstra. Og om man er på stasjonen er det ikke som man får dratt noen steder heller. Heldigvis for min del greide jeg å prate meg ut av det med politimannen det gjaldt, men det var snakk om å bli med stasjonen for urinprøve. Har prata med andre som dette har skjedd med i ettertid. Mye av det samme som trådstarter nevnte. Ikke dop på de, bestått tester, etc. Politijuristen har da i utgangspunktet ikke nok til å kreve en urin/blod-prøve.

Alle kan se mistenksomme ut om man bare vet hva man skal se etter. Svetting, "unormalt store" pupiller, spesiell oppførsel, etc. Jeg synes ikke at det holder for å kunne ta en blodprøve av noen mot noens vilje. Spesielt ikke når de har bestått alle tester og ikke har noe droger på seg.