View Single Post
Sitat av Sio Vis innlegg
Jeg er redd for at den lokale makten kan bli overstyrt, og at mange må jobbe mot sin vilje for å tjene et styre de aldri ser langt vekke.
Vis hele sitatet...
Velkommen til EU. De landene med størst befolkning er de som har mest innflytelse. Og hvis jeg har forstått det riktig så er det slettes ikke alle prosesser innenfor EU som foregår på et demokratisk sett.

Og jeg synes det er komisk av deg å trekke slutningen at EU er født ut ifra den franske revolusjon. EU er til for at bedriftseiere lettere skal kunne finne den billigste arbeidskraften. Ikke for å gagne befolkningen i landet. EU baserer sin vekst på mer forbruk og dette vil gå utover klima og endamer utvinning av naturressurser.
Selv synes jeg det er ganske naivt å tro at man må melde landet sitt inn i en organisasjon for å kunne hjelpe mennesker i andre land. Tror du har en del idylliske ideer om hvor bra EU fungerer.

Selv om Hellas er med i EU har det fortsatt ikke stoppet kaoset der nede. De aller færreste har noen tiltro til Euroen der nå.
Har du forresten fått med deg datalagringsdirektivet fra EU ? Kripos søyt nå nylig om at politikerne bør vurdere å innføre det for å ta flere kriminelle. Politiet i Norge bør vel heller få flere ressurser isteden for muligheten til å grave enda mer i befolkningens privatliv. Poenget var at de mente de kunne ta flere hvis kommunikasjonstrafikken blir lagret enda lengre. De klagde over flere saker der de hadde kommet for sent til å innhente informasjon og hadde de hatt flere ressurser kunne de kanskje rukket det.
Leste for en stund siden at alt materiale fra datalagringsdirektivet skulle kanskje lagres i Israel eller Pakistan for å spare penger. Disse landene er jo ikke en gang med i EU. Jeg blir sjokkert hvis ikke kommunikasjonstrafikk ikke en gang blir lagret i de respektive hjemlandene.
Datalagringsdirektivet = God natt personvern.

En gang i tiden holdt jo ikke Norge ut med å være i union med Sverige og Danmark, hvorfor skulle vi klare en union med hele Europa ? Det er jo 105 år siden vi sist greide å bli selvstendige, og de fleste i vår befolkning idag har ikke lest grunnloven vår i helhet. Norge har jo tilogmed stemt nei to ganger allerede. Det virker som det er krefter i Norge og europa som vil få Norge til å gjennomføre avstemninger til vi er med.

Trådstarter nevner første verdenskrig, og da vil jeg fortelle om en hendelse som skjedde julaften 1914. Altså det første krigsåret. Franske, tyske, engelske og skotske soldater krøp ut av sine skyttergraver der de i ingenmannsland omfavnet hverandre, sang julesanger, sparket fotball og feiret julaften. De sang samme julesanger, bare på forskjellige språk, og de hadde samme etnisk bakgrunn, og religion. Men likevel greide politikerne og de militære lederne og piske dem tilbake for å fortsette krigen med fienden de nettopp hadde håndhilst på. Poenget mitt er at europeisk sivilisasjon bør ha alle mulige forutsetninger for å holde fred.
Et lite tankekors er at trådstarter virker mer enn klar for å overlate styring til ledere han ikke velger selv.

Dette er mine oppfatninger og tolkninger, dere får gjerne ta dem fra hverandre hvis dere finner feil. Og jeg må be trådstarter om å ikke bli altfor fornærmet pågrunn av min bruk av provokasjoner. For her er jeg like interessert i å lære som å diskutere. En av de mest interessange trådene for min del på lenge.

Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Langt ifra, borgerkrigene har sin opprinnelse i unaturlige grenser trukket opp av vesten, og før vi blandet oss inn og lærte de hvor mange flere resurser de kunne få ved å "bytte" med andre, så hadde de et ganske balansert resursbruk.
Vis hele sitatet...
Unaturlige grenser som er trukket opp så de deler etnisk befolknings territorier.
Forøvrig er det gjort undersøkelser på at opp i gjennom historien er det i jordens varmeste områder kriger lettest oppstår og med kortest mellomrom tidsmessig.
Det er da vitterlig befolkningen i de områdene som kriger med hverandre og ikke de som har laget grenser på kart.
OG du snakker om "vi", hvem vi ? På hvem sin vegne snakker du ? Jeg personlig har ikke vært med å trekke opp grenser i Afrika og blandet meg inn deres ressursbruk. Men det har kanskje du ?

Det er kanskje fint å definere det vesten du snakker om som kolonitidens europeere (som Belgia, Nederland, Tyskland, England og Frankrike) og at det var de som trakk opp grensene. Så man ikke tror at det er Usa og de nordiske landene i tillegg til resten av europa det er snakk om.