View Single Post
Sitat av LoveToGrow Vis innlegg
Det er kanskje mulig det er en egen definisjon, men her kommer problemet mitt.. Når plantene står ute, har de hva jeg kan kalle "kode", altså en hunnplante har en genetisk kode og en hannplante har en annen og hermer har en tredje.. Noe så enkelt som at vi stryrer lyset(plantens sol) er manipulering som i definisjon..enig? Ok, når jeg endrer lyses gjennom manupilasjon og dette resulterer i en hermafrodit så er den genetiske koden endret takket være min maipulering av lyset.. Er ikke dette genmanipulering uansett om definisjonen er ufullstendig?
Vis hele sitatet...
Det er manipulasjon, som indirekte påvirker olantens gener. Det er ikke det samme som genmanipulasjon, hvor manipulasjonen foregår direkte på genene.

La oss sammenlikne med når et menneske røyker en sigarett. Dette kan føre til en ufordelaktig mutasjon som igjen fører til ukontrollert cellevekst (kreft). Vil du kalle det å røyke sigaretter for genmanipulering?
Sitat av LoveToGrow Vis innlegg
Hadde det vært selektiv reproduksjon ville det ikke vært et menneske som hentet frøpollen i India og pollinerte hunnen sine på Jamaica.. Det ser selv du!
Vis hele sitatet...
Det er jo nettopp dette som er selektiv reproduksjon. Man velger ut hvilke planter som sammen skal reprodusere.