View Single Post
Trådstarter
305
Sitat av Jarne Vis innlegg
Det er jeg enig i, og det jeg mente var at man som et minimum bør ha med alle de politiske ideologiene som de største norske partiene har til grunne. Da kommer bl.a. sosialliberalisme, liberalkonservatisme og kristendemokrati inn. Fjerner man kapitalisme vil FRPere slippe å velge mellom den og liberalisme.
Vis hele sitatet...
Jeg har sagt meg enig i at kapitalisme ikke burde vært med, men heller erstattet av liberalisme. Slik det er nå, er likevel det eneste partiet for Frp'ere å velge kapitalisme da libertarianisme dekker deres poltikk dårlig.

Likevel, jeg ønsker ikke at pollen skal sammenlignes med poltiske partier, men utifra ideologien selv.

Sitat av Taake Vis innlegg
Kapitalismen er et økonomisk system - ikke en politisk ideologi. Om du først skal ta med slikt kan du også slenge opp planøkonomi.
Vis hele sitatet...
Jeg har allerede innrømmet glippen. Jeg kan gjenta meg selv og si at det jeg vil frem til er ideologier som bygger på kapitalsimen, eller ihvertfall annerkjenner kapitalismen som en del av den. Planøkonomi synes jeg blir greit dekket av kommunisme og marxisme. På samme måte liberalisme fint hadde dekket kapitalsime, meget generelt.
Sist endret av Reply_to; 17. mars 2010 kl. 11:31.