View Single Post
Sitat av pidget Vis innlegg
Fortalte en gang en bekjent at kampen han kjempet mot det offentlige på mange måter var håpløs og han bare kunne gi opp saken han hadde tenkt å kjøre mot politiet osv. osv. Det var ikke så kult å tenke på det da han 14 dager etterpå tok livet av seg.
Vis hele sitatet...
Nei det kan jeg ikke tenke meg, men du ba han ikke om å ta selvmord..

Sitat av pidget Vis innlegg
Følelsen av å ha dyttet en person over streken er i beste fall svært ubehagelig
Vis hele sitatet...
Kan godt tenkes hvis du sier til en at han ikke ver verd noe og at du håper han tar livet av seg, men det er noe helt annet av hva jeg sa. Om du derimot sier at du er glad i den personen og håper den ikke gjør det, men forteller personen at det er ens eget valg om enn vil ta livet sitt så burde du ikke sitte igjen med noen som helst form for skyldfølese.

Altså om personen vil ta sitt eget liv og ikke bryr seg om hva andre sier om enn så ok, hopp, skyt eller kjør utfor. En care-less person mindre i denne verden. (jada, det var en brutal setning). Men dersom noen ikke ønsker å høre på alt det gode vi har å si så preiker vi for døve ører og da kan de bare forsvinne. Hvis noen ikke klarer å se noe positivt uansett hva man sier eller finne en god grunn for seg selv til å leve så er det bare å stramme løkke og ta et kort fall (jauda, grusom igjen, men slike personen bare opptar plass)

Så nei, prøv å la han forstå at han ihvertfall kan snakke med deg
Vis hele sitatet...
Så absolutt et verdig råd. Men om han driter i det så er det ikke trådstarters feil at han ikke kunne forhindre ett selvmordsforsøk.


Vil bare tilføye at jeg selv har stått med denne tanken om å ta selvmord selv.
Da jeg alle gangene bare hadde å kjøre bilen utfor, eller å la kniven ta strupen så har det vært en åpenbaring for meg selv at jeg faktisk ønsker å leve og har dermed aldri klart å gjennomføre det.

Edit: Siste gangen jeg vurderte selvmord var det en kompis som sa til meg; "Du vil bli savnet av alle oss som er glad i deg, men for all del, om det er ditt største ønske så hopp i det. Kanskje ses vi etter døden". Var da jeg virkelig innså at jeg ønsket aldri å ta selvmord, men å få bevist at jeg betyr noe, at jeg har en mening..

Sitat av methewall Vis innlegg
Dersom du ikke når fram med noe av det du prøver å formidle, kan du gjøre som vandringsmann er inne på, foreslå psykadelia. Han har jo ikke så mye å tape.
Vis hele sitatet...
Han har faktisk ingenting å tape.. Derimot har han alt å vinne. (Forutsett at han faktisk virkelig ønsker å ta sitt eget liv).

Han har jo bestemt seg for å ta sitt eget liv anyways..
Sist endret av Vandringsmann; 4. mars 2010 kl. 21:23.