View Single Post
Sitat av felix_poker Vis innlegg
I beg to differ. Det er helt riktig at kroppen trenger næreing rett etter en hard treningsøkt. Det er imidlertid ikke slik at om man ikke rekker 30-60 min. tidsrommet etter økten, så er alt bortkastet. Kroppen tar til seg næring hele tiden, og det aller meste av oppbyggingen av muskler skjer uansett i løpet av natten, slik at det viktigste er å spise mellom trening og leggetid.

En annen ting som er viktig å ta i betraktning er at selv om pulver er ferdig "tygget", altså ikke store biter med mat, så er ikke næringsstoffene ferdig spaltet, og det tar like lang tid å spalte disse om de kommer fra pulver, som om de kommer fra ordentlig mat. Den eneste tiden du sparer er altså tiden det tar å tygge maten. Bruker du 30-60 min på å tygge i deg et måltid?

I følge ernæringsfysiolog Hanna Hånes, redaktør for kostogtrening.no, inneholder 5 brødskiver med skiver med skinke over 30 gram protein. For en person på 70 kg. som trener hard styrketrening er dette mer enn 1/4 av det dagelige behovet. De fleste som driver med slik trening spiser mer enn 4 ganger i døgnet. Det betyr at om man spiser 5 skiver med skinke 4-5 ganger i døgnet, får man mer enn nok protein.

Nei. Om proteinet er animalsk eller vegetabilsk har ingen ting å si. Det som er viktig er proteinets aminosyresammensetning.
Vis hele sitatet...
Les hva jeg sier, jeg sier ikke at alt er bortkastet. Jeg sier derimot at det er en fordel å utnytte seg av perioden hvor proteinsyntesen og insulinsensitiviteten er på det høyeste. I perioden 30-60 minutter etter trening tar musklene opp mer eller mindre dobbelt av aminosyrene de vaneligvis gjør av flere ulike årsaker. Et tilskudd av feks. whey isolate pulver som kroppen kan gjøre seg nytte av i løpet av 20-40 minutter, fører til en kraftig økning av aminosyrer i blodet.For en brødskive med skinke tar det betraktelig lenger tid å nå blodstrømmen. Du vet sikkert at positiv nitrogen balanse er nødvendig for muskelvekst, derfor er det viktig å tenke på at kroppen ikke har noen effektiv måte å "lagre" aminosyrer til de trengs.Hard trening uten at kroppen får tilgang på næring vil føre den in i en katabol/nedbrytende fase, noe som vil gjøre hele prosessen med å bygge muskler vanskeligere. Trådstarter beskriver seg selv som tynn, hvorfor potensielt bidra til å gjøre vondt værre.

Jeg gjentar, proteinkvalitet(proteinets biologisk verdi)noe som gjenspeiler seg i aminosyre profilen/sammensetningen.Du svarer egentlig deg selv på min påstand. Korn og skinke (svinekjøtt?) har utrolig lav proteinkvalitet sammenlignet med andre næringsmidler som er lett tilgjengelige.Hanna Hånes har nok rett i mye, allikevel mener jeg at det ikke vil være fordelaktig for trådstarter å følge hennes eksempel.

Proteintilskudd er veldig mye billigere sett i sammenligning krone/gr. protein. Det kan enkelt regnes ut.


"Makro/mikro" Rådene er som oftest basert på grunnlag av hva en gjennomsnittelig person trenger. En som trener for å bli stor og sterk skiller seg kraftig ut fra den statestikken.
Selv ønsker jeg også å tro at jeg har litt peiling.

Tilslutt vil jeg anbefale trådstarter om hanvil ha mest mulig ut av sin trening, noe jeg regner med, å undersøk litt rundt måltider/næringsinntak før,under og etter trening. Selve treningen står bare for 50% av det å bli stor og sterk

(Ja, jeg har problemer med QUOTE riktig)
Sist endret av Eliminator; 4. mars 2010 kl. 20:37.