View Single Post
Sitat av Eliminator Vis innlegg
1.Pulver-tullet (proteinpulver/gainer?) er uten tvil bedre enn "hel mat" etter trening ettersom det raskere brytes ned/ tas opp av kroppen. Husk, i tidsrommet 30-60 minuter etter trening tar kroppen lettere opp næring, noe som er en fordel og utnytte seg av uten at vi trenger å gå nærmere inn på det. (Litt av det samme prinsipppet med raske karbohydrater)
Vis hele sitatet...
I beg to differ. Det er helt riktig at kroppen trenger næreing rett etter en hard treningsøkt. Det er imidlertid ikke slik at om man ikke rekker 30-60 min. tidsrommet etter økten, så er alt bortkastet. Kroppen tar til seg næring hele tiden, og det aller meste av oppbyggingen av muskler skjer uansett i løpet av natten, slik at det viktigste er å spise mellom trening og leggetid.

En annen ting som er viktig å ta i betraktning er at selv om pulver er ferdig "tygget", altså ikke store biter med mat, så er ikke næringsstoffene ferdig spaltet, og det tar like lang tid å spalte disse om de kommer fra pulver, som om de kommer fra ordentlig mat. Den eneste tiden du sparer er altså tiden det tar å tygge maten. Bruker du 30-60 min på å tygge i deg et måltid?
Sitat av Eliminator Vis innlegg
2.En brødskive med skinke inneholder faktisk "lite" protein, 2- 5 likeså.
Vis hele sitatet...
I følge ernæringsfysiolog Hanna Hånes, redaktør for kostogtrening.no, inneholder 5 brødskiver med skiver med skinke over 30 gram protein. For en person på 70 kg. som trener hard styrketrening er dette mer enn 1/4 av det dagelige behovet. De fleste som driver med slik trening spiser mer enn 4 ganger i døgnet. Det betyr at om man spiser 5 skiver med skinke 4-5 ganger i døgnet, får man mer enn nok protein.
Sitat av Eliminator Vis innlegg
3.Så lenge man ikke har nedsatt nyrefunksjon, så er ikke for mye proteiner farlig. Det er gammel "overtro" og er gang på gang motbevist i nyere tid.
Vis hele sitatet...
De aller fleste friske mennesker står ikke i fare for akutte problemer ved for høyt proteininntak. Jeg har selv i lengre tid spist mer protein enn jeg trengte, og opplevde ikke nyreproblemer. Det er imidlertid helt klart at det overflødige nitrogenet som må skilles ut er en belastning for nyrene, selv om denne ikke er stor nok til å gi et akutt utslag. Om det har negative effekter på sikt, er en annen sak.
Sitat av Eliminator Vis innlegg
4.Det er viktig å ta protein verdi og forskjellen på animalsk og vegetabilsk protein i betraktning når man planlegger måltider.
Vis hele sitatet...
Nei. Om proteinet er animalsk eller vegetabilsk har ingen ting å si. Det som er viktig er proteinets aminosyresammensetning.

Sitat av prenix Vis innlegg
Ja, for vedkommende, men ikke generellt for alle.
Vis hele sitatet...
La oss si at du veier 85 kg. Bra med muskelmasse. Du trenger mellom 85 og 170 gram protein i døgnet. Jeg tror du klarer å spise dette, fordelt på 3 måltider, tror ikke du? F. eks. 2-300 gram kjøtt, fisk eller kylling til hvert måltid, et par glass melk eller noe nøtter, så er du jo i mål.
Sitat av prenix Vis innlegg
Desverre, [b]jeg[b] får ikke i meg tilstrekkelig.
Vis hele sitatet...
Du skrev i stad at du fikk i deg for mye. Jeg sa det kommer ann på hva du spiser. Du svarer med å si at du ikke får nok. I am at loss