View Single Post
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Restitusjon handler om å bygge opp igjen det muskelvevet som brytes ned ved trening. Du har helt rett i at kroppen trenger både karbohydrater og proteiner i denne prosessen. Mitt poeng er bare at mat er langt bedre enn materstatning, da det inneholder en naturlig sammensetning av andre viktige næringsstoffer, som vitaminer, mineraler, sporstoffer og esensielle fettsyrer. Proteinpulver eller såkalt "gainer" gjør ikke det.
Vis hele sitatet...
Ja, dette fungerer fint for ordinære folk i begynnelsen, men for oss som ikke får i oss nok næring i maten, så trenger vi et tillskudd. Jeg har ikke tid til å spise mat 20 ganger hver dag, og derfor trenger jeg altså proteinene mine gjennom en annen kilde.

Om jeg skulle tatt meg tid til å spise 20 ganger hver dag, så ville jeg mest sannsynligvis fått i for mange kalorier.

Kosttilskudd er som navnet sier, et tillskudd til kosten.

Proteinpulver er forresten ikke det samme som gainer. Gainer inneholder litt proteiner, men ellers mest kalorier og karbohydrater, for å fremprovosere vektøkning.

En brødskive med skinke inneholder ikke "lite" karbohydrater og protein. Det er faktisk disse to næringsstoffene den inneholder mest av, prosentmessig sett. Jeg er imidlertid enig i at èn skive er litt lite etter en hard økt. 2-5 burde imidlertid holde i massevis.
Vis hele sitatet...
Som du sier selv, èn brødskive inneholder lite karbohydrater og protein. Dette var mitt poeng, ettersom trådstarter skrev han nok èn skive etter trening.

Du tar ikke i betrakning at jo større kroppsvekt trengs mer næring.

Helt enig, karbohydrater (gjerne "raske" sådan) er viktig etter trening. Jeg mener imidlertid at brød er mer egnet enn tilskudd, ettersom det som sagt inneholder andre næringsstoffer. Banan er enda mer ideelt.
Vis hele sitatet...
Jeg tar ikke med meg en loff på trening. Gjør du? Ja, banan er flott etter trening, men hvem orker å spise tolv av disse rett etter trening?

Vel, hvis brød ikke teller som raske karbohydrater i din bok, synes jeg det er merkelig at fisk, biff, egg, havregryn og grønt gjør det...

Personlig bruker jeg ca. 10.000 i mnd. på mat. Jeg trener ikke for å bli "stor". Tidligere trente jeg med dette målet for øye, da brukte jeg ca. 3000-4000...
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sagt fisk, biff, egg, havregryn og annet grønt inneholder raske karbohydrater. Jeg sa proteintilskudd er kjempefint, så slipper man å ha med seg masse mat på trening. Kroppen trenger proteiner og karbohydrater etter nedbrytning.

Jeg har ingen interesse i din personlige økonomi.

La oss ta et enkelt regnestykke. Hvis du trener hardt trenger du maks 1,5 gram protein per kilo kroppsvekt. Alle som snakker om 3 gram per kilo kroppsvekt eller liknende, er feilinformert. Jeg studerer ernæring og diskuterer dette med noen av landets dyktigste på feltet. En liter lettmelk inneholder ca. 33 gram protein (kilde: tine.no). Hvis du spiser 3 porsjoner havregryn med melk, bruker du ca. 500 gram havregryn, noe som inneholder mer enn 80 gram protein (kilde: nutritiondata.com). Tilsammen utgjør dette mer enn nok protein for en spinkel mann på 60 kilo, som ønsker å bygge muskler.
Vis hele sitatet...
Hva som anbefales per kilo proppsvekt kommer an på personen. Du som studerer ernæring burde vite det er forskjell på en som veier 80 kg og ikke trener, mot en som veier 80 kg, og har en god del muskler. Muskler trenger proteiner, derav forskjellig dosering.

De aller fleste spiser jo langt mer enn dette i løpet av en dag. I vår del av verden har de fleste et unødvendig høyt proteininntak, noe som ikke er gunstig for nyrene.

Den eneste fordommen jeg har i denne sammenheng er mot folk som baserer sine svar på synsing. Mine svar baseres imidlertid på kunnskap jeg har tilegnet meg i løpet av de siste 7 årene, hvor jeg har lest mye om kosthold, blitt kurset og jobbet som treningsinstruktør og i fjor høst begynte på en bachelor i ernæring.
Vis hele sitatet...
Det er forskjell ifra dere som sitter på skolebenken for å lese dere til denne kunnskapen, enn fra oss som får erfaringen i praksis.
Sist endret av prenix; 3. mars 2010 kl. 16:23.