View Single Post
Sitat av paranoy Vis innlegg
For å droppe inn i definisjonen rundt Somalias styreform, så er vel Somalia et anarko-kapitalistisk kritarki? Det er mao både anarkistisk og kapitalistisk styresett basert i et klansamfunn, der kritarki er den reelle styreformen.
Vis hele sitatet...
Den eneste blandingen som finnes av anarkisme og kapitalisme blir kalt anarko-kapitalisme som du sier, men den blir ikke annerkjent av de fleste anarkister. En slik forening annerkjenner heller ikke jeg som anarkisme, men da er vi inne på definisjoner igjen.

Sitat av paranoy Vis innlegg
Jeg ser på anarkistisk ideologi som fremmende for et klanbasert samfunn, slik som i Somalia (og mange andre afrikanske stater), og med det utgangspunktet mener jeg det er helt riktig å kalle Somalia for et anarki, ihvertfall mer enn et polyarki!
Vis hele sitatet...
Enig. Desentralisert selvstyre er så absolutt en av de viktigste kampsakene til anarkister, og et klansamfunn representerer til en viss grad dette. Problemet er at med en gang det kommer til krig mellom de forskjellige stammene slutter denne definisjonen å stemme. Og så lenge det ikke er noen autoritetspersoner i samfunnet.

Sitat av paranoy Vis innlegg
På 1900-tallet var libertarianisme, som ofte benyttes om hverandre med klassisk liberalisme, forbundet med anarkisme.
Vis hele sitatet...
Til en viss grad ja. De fleste liberale vil ikke, og har aldri, ville ha latt stater blir oppløst inn i små kommuner for eksempel.

Sitat av paranoy Vis innlegg
Somalisk rettsprinsipp er basert på sedvanerett kalt Xeer, som på alle måter fremmer det anarkistiske idealet.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke mye om dette emnet, men kan du utdype? Jeg søkte på engelsk google, men fremmedordene skjøt hull i hodet mitt.

Sitat av paranoy Vis innlegg
Jeg har allerede nevnt at Somalia er tradisjonelt basert på et klansamfunn. Jeg kan rett og slett ikke se påstanden om at Somalia er det landet som er lengst fra anarkistisk ideologi, som treffende.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg har vel ikke sagt at det er lengst unna? Men definisjonen treffer heller ikke særlig bra. Enhver krig, opptøyer eller rivalisering har sitt utspring i maktposisjon, eller ønske om en maktposisjon og bryter dermed automatisk med anarkisme. Frigjøring fra alle autoriteter er det eneste mulige når det kommer til krigs-scenarioet, men det er vel langt fra situasjonen i Somalia

Sitat av paranoy Vis innlegg
Men sannheten er at volden i Somalia er sterkt sentrert til enkelte regionale geografiske lokalisasjoner, der såkalte "krigsherrer" regjerer, mens det stort sett hersker fred - så langt fred kan eksistere og defineres i et anarki - alle andre steder i Somalia. Xeer, rettsprinsippet deres, er i stor grad medvirkende til dette, i et klanbasert samfunn som Somalia alltid har vært.
Vis hele sitatet...
Krigsherrer regjerer hørtes ikke akkurat ut som anarkisme. Jeg tror på fred i et anarkistisk samfunn så lenge hele menneskehetens historie blir glemt. Har en følelse av vi nå er så fordervet og viderefører våre tanker til neste generasjon at det er bare å glemme.

Sitat av paranoy Vis innlegg
(...)jeg mener Somalia burde forbindes med anarkistisk ideologi, eller i hvertfall med anarkistisk inspirert styreform.
Vis hele sitatet...
På grunn av desentralisert selvstyre iform av et klansamfunn? Der du selv sier at menneskene ikke er likeverdige, der mennesker dreper hverandre for ressurser og dermed makt?