View Single Post
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
262
Sitat av Sio Vis innlegg
Det var satt litt på spissen.

To eksempler fra virkeligheten:
Jeg gikk selv fra 3 til 6 i engelsk fordi karakteren talte den siste terminen i VG1. Er ikke det du lærer på skolen som er vanskelig, handler om å gjøre lekser og studere de rette tingene.

Har folk i politikk klassen min som ikke kan den klassiske (og noe utdaterte) venstrehøyre aksen i hodet, men nailer en 5'er fordi dem pugger foredrag og faktisk gjøre noe.

Poenget er at skolen belønner for innsats, ikke nødvendigvis for intellekt, og slik bør det jo egentlig være.


Folk som gjør en innsats blir som regel smartere av det, men folk som får 1-2 er ikke alltid de dummeste heller. Så jeg stiller meg bak utsagnet om at karakterer ikke er en indikasjon på lavt intellekt, men heller en indikasjon på hvor mye innsats men legger i studiene.
Vis hele sitatet...
Nå snakket jeg om realfag. Altså ikke pugge fag. Du kan ikke pugge deg fram til en 5'er i matematikk. Der må du ha en viss forståelse av faget i seg selv, noe du ikke får ved å bare gi faen de første årene. Rett og slett fordi hjernen din ikke vil utvikle den logiske delen du trenger for å forstå faget.