View Single Post
Sitat av mainer Vis innlegg
Hva pokker snakker du om? DU har ikke peiling. DU bør ikke uttale deg når du mangler så vesentlig kunnskap om emnet.

SV, AP og Venstre hadde ikke hatt parlamentarisk flertall ved dette valget, de som nå har dannet regjering, de rødgrønne (AP, SV, SP) hadde det. Hva mener du med flest stemmer? Dersom de har over 50 % av mandatene er det fint lite de andre kan gjøre. Det er svært lite sannsynlig at FRP får dette, men et samarbeid med Høyre er IKKE utenkelig.
Vis hele sitatet...
Er det bare meg eller er det en anelse av frykt og avsky for FRP i denne tråden. Det skal mye til for at FRP skal kunne danne en ettpartiregjering. For at FRP skulle komme til regjeringsmakt må det bli gjennom koalisjon med andre borgerlige partier. Det vi så ved siste stortingsvalg var polarisering der de større partiene spiste de mindre, noe man tydelig kunne se på venstresiden. Etter det jeg oppfattet stemte flere av de mindre sosialistiske partiene på Arbeiderpartiet slik at AP kunne stå sterkere mot en truende borgerlig blokk. Dette mener jeg er feil ettersom man stemmer i frykt eller for å forehindre motparten i å komme til makten, og ikke etter de forskjellige partiprogrammene.

Det jeg synes er interessant er hvordan de borgerlige partiene fikk flest stemmer under stortingsvalg 2009. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/v...p?artid=594733