View Single Post
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Jeg foretrekker å se litt reklame innimellom istedenfor å måtte betale, men det er vel kanskje bare meg...?
Vis hele sitatet...
Jeg tror kanskje du ikke helt er bevisst på den faktiske problemstillingen. Det går langt utover om hvorvidt seeren skal betale eller ikke, og hvorvidt kanalen skal sende reklame eller ikke. Det er snakk om å ha et statlig drevet alternativ til de kommersielt drevne mediekanalene. De to variantene har forskjellige interesser, og eksistensen av begge alternativene gjør at de holder hverandre i sjakk. Akkurat som at å kun ha statlig eide og drevne mediekanaler kan bære feil ut, kan også å kun ha kommersielt eide og drevne mediekanaler bære feil ut. Begge kan raskt, hvis ikke de har press fra sin motvekt, helle mot å fremme sine egne interesser i veldig stor grad, og på bekostning av folket. Det handler altså om å ha en balanse mellom det kommersielle og ikke-kommersielle. Det handler også om statens plikt til å gi et kulturtilbud til alle, mens de kommersielle konsentrerer seg om at alt de sender skal ha bredest mulig publikum.

Det er også en myte at NRK bare sender smale programmer for særinger, som man kan se på programmene DonTomaso lister opp. De aller fleste har et godt forhold til flere av de, og mange av de appellerer til et veldig bredt publikum. Det er ikke mange som misliker Uti vår hage eller Nytt på Nytt, for eksempel.