View Single Post
Sitat av apx500 Vis innlegg
"Anarkisme, sosial og politisk teori og bevegelse som hevder individenes rett til uinnskrenket selvstendighet, økonomisk, sosialt og politisk, og bekjemper enhver form for herredømme over andre mennesker." Synes denne enkle definisjonen fra SNL dekker det rimelig bra. Dessuten vil jeg tørre å påstå uten å kunne ett ord gresk at den rette oversettelsen skal være "Uten overhode" noe som skiller seg klart fra ordet styre.



Her sier du altså at det er lokale krefter som prøver å ta makten fra andre mennesker? Strider ikke det mot selve grunnmurene i anarkismens ideologi? Enda verre er det også en fast regjering som styrer landet, langt fra anarkisme. Kan henvise til de ideologiene jeg nevnet i min forrige post (et raskt google søk er alt som skal til, man behøver ikke være språkforsker).

Naturligvis har du rett i at denne diskusjonen ikke hører hjemme i denne tråden, men jeg kunne ikke la deg få siste ord i denne diskusjonen.
Vis hele sitatet...

Vel, definisjonen din er jo slett ikke den eneste. Nå er heller ikke jeg noen kløpper på gresk, men etter hva jeg kan se kommer ordet anarki av ordet ἀναρχία anarkhia, som betyr «fravær av et styre» (sammensatt av ἀν- an- «uten» og ἀρχία arkhía «styre»

Som sagt er ikke dette den eneste definisjonen og andre definisjoner vil kunne bygge under ditt synspunkt. Igjen, dette blir bare semantikk, men at situasjonen i Somalia ikke har noen likheter med anarki som du må jeg reagere på.

Jeg har naturligvis sjekket opp begrepene dine og selv om de alle sammen (noen bedre enn andre) kan brukes i en beskrivelse av situasjonen i Somalia, er heller ikke de perfekte. På samme måte som anarki som begrep vil ikke de kunne dekke den utrolig innfløkte og kaotiske situasjonen i landet.

Kleptokrati: "Styresett hvor lederne stjeler fra landet på bakgrunn av sin gitte makt."

Vel, det er etter min mening en middels beskrivelse. Det finnes ingen i Somalia som har blitt gitt makt.

Despoti: Et styresett basert på frykt. Makthaverne skremmer landets borgere til å følge lederne, ellers vil de kunne bli henrettet eller utsatt for annen straff.

Denne definisjonen impliserer et styresett som ikke Somalia har, men jeg syns allikevel at definisjonen passer på Somalia. Den passer dog kanskje enda bedre på land som for eksempel Iran?

Oklokrati betyr «pøbelvelde», en styreform der de/den herskende er en gruppe (mobb).

Denne passer bedre for Somalia, men hvis du leser hele definisjonen er det andre aspekter ved den som taler imot bruken av ordet i Somalia. Fremdeles syns jeg det er en god beskrivelse.

Timokrati: styreform hvor visse personer deltar i styret på grunn av den spesielle ære eller respekt de nyter i samfunnet.

Jeg tror de som styrer de ulike delene av det Somaliske samfunn gjør det mer ved hjelp av frykt enn av respekt eller ære. Denne definisjonen syns jeg er rimelig far out.

Når det gjelder Somalias "regjering", eksisterer den bare på papiret. En president ble valgt i 2004, men han har virkelig ikke klart å samle landet enda. Det faktum at han ble valgt av en broket forsamling klansledere, foretningsmenn osv, og at valget i tillegg ble holdt utenfor grensene sier vel sitt. Det finnes ikke noe fungerende statsapparat i Somalia.

Jeg har ikke noe ønske om å få siste ordet i denne diskusjonen, det kan du godt få, men det betyr ikke at du kan vinne den ved å strø om deg med flotte fremmedord. Enkelte av definisjoenen dine passer like godt som "anarkisme", men å si at du "ser ingen likheter" er jeg dypt uenig i.